Nuffnang

Friday, July 9, 2010

Cara Menggunakan Timing Light

timing light perlu digunakan untuk memastikan tahap kedudukan ignition timing kereta dalam keadaan baik. kita boleh mengubah kedudukan distributor untuk mendapat posisi crank berada pada keadaan yang tepat dengan degree yang betul



ini rupa timing light dan ada yang lebih baik lagi iaitu advance automobile timing light yang boleh mencecah harga ribuan ringgit. gambar atas brand MR. MARK pun dah memadai.



ini distributor kereta nadi 4G9x dan kalau kat wira sekarang yang mempunya ecu siemen kedudukan ini tidak dapat diubah, jadi kena tuning menggunakan MUT. hanya pada kerata proton bacth terdahulu sahaja mempunyai distributor seperti ini. longgarkan skru bersaiz 12mm untuk mengubah kedudukan ditributor supaya sesuai dengan kedudukan bacaan crank yang dikehendaki nanti. distributor tidak boleh diubah sewenang-wenangnya tanpa timing light



klipkan kepada wire plug piston no. 1




klip negatif dan positif ke bateri kereta



nampak soket brown kat atas. soket ini ialah untuk sambungkan ke ground atau kat mana-mana body kereta semasa proses mengubah kedudukan distributor.



kalau soket ini disambungkan ke groud bacaan degree pada crank nanti yang perlu ialah 5BTDC dan kalau tak sambungkan pada ground bacaan yang perlu pada marking crank ialah 10BTDC



ini tempat nak halakan timing light tu. start enjin dan halakan timing light ke arah marking crank pulley dan di sini kita akan dapat lihat kedudukan marking crank pulley dengan marking degree dekat cover enjin tu. kita akan dapat lihat marking crank pada degree tertentu yang ditandakan dengan T, 5 dan 10, oleh itu anda perlu mengubah kedudukan distributor untuk mendapatkan bacaan 5BTDC atau 10BTDC seperti yang dinyatakan di atas. boleh juga untuk setting advance atau retard



halakan timing light dan cahaya berkelip-kelip akan menampakkan marking crank pulley.
selamat mencuba
jumpa lagi

15 comments:

  1. ni yg tak paham2 lagik nih
    adeiiioo

    ReplyDelete
  2. kena praktikal baru faham... hehehe...

    ReplyDelete
  3. kalo ter advance atau ter retart apa efek dia pada enjin abe jeff?

    ReplyDelete
  4. yg ni bro cakap ada 3 setting jek T, 5 dgn 10 kan?
    tapi yg bleh set 8 la.. 10 la.. 13 la.. camne lak tu? ke berbeza cara sambungan grounding tu??

    ReplyDelete
  5. Pomen kawe main ejas2 gitu je abam Jeff, takde pakai timing light pon... ada efek tak agak2?

    ReplyDelete
  6. kalau ejas tanpa tool boleh tapi tak tepat melainkan pomen tu memang terror

    ReplyDelete
  7. Ooo... dia terror kot?

    Main dengar2 jer...

    ReplyDelete
  8. jai, memang ada pomen yang pakai dengar macam tu, lepas tu test, ejas dan test hingga cun

    ReplyDelete
  9. OOoo.. mmg ada la skill ejass pastu dengar ek? paham2....

    ReplyDelete
  10. adou...complicatednya...x paham den..

    ReplyDelete
  11. set timing ignition xla pyh sbnrnya sbb pling kuat pn beza brapa degree jak sbb sambungan tu pki soket g camshaft...
    lagi pun klo x silap 4g9x(dohc) x pki distributor, inginition module dia lain skit.. tu kalo x silap cuma cam angle sensor jak..
    kalo x silap 4g1x/4g9x(sohc)pki distributor la tp tu pn sama gak pki soket sambung g camshaft..
    kalo distributor yg oldschool skit, yg pki gigi gear sambung g camshaft tu yg kena ejas baik2, kena tangkap timing dia ngan tepat klu x, x steady ler enjin tu...

    ReplyDelete
  12. carburator boleh ke buat benda ni?

    ReplyDelete
  13. kabel plug vdo/mmc pnya distributor pada wira sama x?..kalau xsama kat mana bezanya boss?

    ReplyDelete
  14. cable plug vdo memang beza dengan mmc, bezanya pada tempat cucuk kat distributor, ada kelainan di situ iaitu hujung cable tak sama antara keduanya

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang