Nuffnang

Thursday, November 18, 2010

Coolant Temperature Sensor

petang semalam sampai kat rumah terdengar kipas radiator berpusing terlalu lama, tak berhenti langsung. cek fius dan relay ok tak ada masalah. try cabut soket coolant temp sensor kipas berhenti 2 saat dan hidup balik, sambung balik soket CEL kat meter pun hidup. confirm sensor ni rosak sebab sensor ni yang hantar isyarat ke ECU untuk mengetahui enjin panas atau sejuk dan ecu control radiator fan ni


gambar kipas berpusing tanpa henti walaupun soket coolant temp dicabut. mati enjin dan start balik baru ok


beli sensor baru kat spare part buatan proton dengan harga rm45 satu. kat laber tertulis sensor unit, water. ada jugak yang menyebut water temp


sensor baru berkilat lagi


baik beli baru je. kat hafkat pun ada benda ni tak tau berapa rm


kat thread letak teflon tape paip supaya tiada kebocoran lepas pasang nanti


kedudukan tersorok disebalik benda-benda ni


ini soket sensor tersebut, ada 2 wire


ini kedudukan sensor kat head. yang kecik tu sensor temp yang gerakkan jarum temperature kat meter


dah siap pasang dengan menggunakan spanar saiz 19mm, ketatkan secukup rasa


sensor yang lama, berkeladak dan kehitaman


start kereta dan biarkan idling sehingga normal temp


kedudukan meter temperature


semasa idling rpm sekitar 790 - 820


setelah enjin mencapai tahap kepanasan tertentu, kipas radiator berpusing macam biasa dan berhenti secara normal, dah setel problem


try rembat sampai 7217 rpm dengan pedal ditekan 100%

sekian, terima kasih
jumpa lagi

80 comments:

  1. abg jeff.. enjin saya ada satu lagi sensor dekat depan hos radiator.. itu sensor apa ya? sensor tu berada pada hos radiator yg atas dihujung dekat dgn silinder blok.. saya perhatikan enjin 4g9x lain tiada sensor ini.

    ReplyDelete
  2. kat depan head dari hose radiator tu ke. macam water temp sensor optional kot

    ReplyDelete
  3. hari ni test bawak kereta jauh sikit, sampai rumah park kereta kipas pusing dan berhenti macam biasa, so problem solved

    ReplyDelete
  4. salam bang,nak tanye la,saya ada lamco water temp tapi takde sencor. macam mana nak pasang kat viva ye....ikut logik mcm bole tap je ngan sencor asal kot.ada cara tak pasang tanpa guna adapter.
    t.q

    ReplyDelete
  5. sebaiknya gunakan sensor yang datang bersama gauhe yang dibeli

    ReplyDelete
  6. abg jeff..berkenaan soalan pertama pasal sensor optional tu.. sensor tu sama ke fungsi nya dengan sensor yg asal ke? kenapa ada dua? lain2 kebanyakkan ada satu sahaja.. musykil saya sebab kalu salah satu x function mcm mana nak tau.

    ReplyDelete
  7. selalunya ada satu je, biasa kereta wira injection model lama pun ada dua jugak

    ReplyDelete
  8. so kalu salah satu x fucntion dia bagi warning x?
    mcm mana kita nak try check dua-dua function atau tidak? adakah cabut salah satu soket dan on ignition tgk check engine menyala atau tak.. boleh ke mcm tu?

    satu lagi soalan saya punya suhu keta lambat sgt nak panas.. dah jalan 10 km baru suhu naik tu pun naik sikit. lama-lama baru meter duduk dekat dengan separuh mcm biasa.. kenapa ya?

    ReplyDelete
  9. thermostat ada pakai atau tidak ni

    ReplyDelete
  10. sejak beli enjin ni x penah buat apa2 lagi kt termostat tu.. nak kena bukak check ke abg jeff? dulu2 saya rasa engine cepat jer pnas..

    ReplyDelete
  11. Salam abg jeff..kalau gauge temp kat meter tetiba naik max kendian lbih kurang jalan 5 min die ok balik plak camne?Tapi kekadang ok plak.Masalah sensor ke meter?...keta wira gli 2005.

    ReplyDelete
  12. Salam Abg Jeff,

    keta saya ada masalah ckit, model wira 1.3 VDO thn 2000, benda ni jadi bila pomen buat direct wayer pada fan socket, kira dkt fan radiator x de socket, kipas pusing mcm normal tp dkt meter selalu keluar lampu Check Engine, bila cek guna computer kuar 2 error "Check Fan Socket" dgn "Coolant Temperature Sensor". Adakah perlu saya menukar coolant temperature sensor?

    Terima Kasih
    Ezam
    Penang

    ReplyDelete
  13. rasanya kena tukar coolant sensor ni, mungkin sensor tu bermasalah

    ReplyDelete
  14. salam abbg jeff..

    ade persoalan skit ni..psal temp keta..tak setel2 problem..
    sy pkai wira 1.5 karberator..byk kali kena temp naik walaupun da tukar mcm2 brg..tukar water pump tak setel..tukar fan switch tak setel..tukar water temp sensor yg utk bacaan ke meter tu pun x setel..klau stakat bukak psg hose dgn radiator buat servis pun da byk kali..coolant pun da byk kali buang mcm tu je..
    problemnya bile temp naik kipas taknak pusing..bile bypass buat direct utk kipas bru ok temp tp kipas plak tak berhenti pusing..

    hrap dpt bantuan dr abg jeff..time ksih..

    ReplyDelete
  15. dah cek termostat atau tak pakai langsung

    ReplyDelete
  16. sama je..ms pakai termostat pun jd problem ni..lps tu tak pakai termostat pun jd jgak..ade kena mengena dgn wiring ke..
    ade sensor lain ke selain water temp sensor tu..

    ReplyDelete
  17. macam ada masalah pada sensor nak communicate dengan ecu, biasanya kalau injection coolant temp sensor yang bagi signal pada ecu bahawa suhu tertentu telah capai dan pada masa inilah ecu akan bagi signal untuk jalankan radiator fan

    ReplyDelete
  18. tpi keta sy karberator..ape lg nak buat..takkan nak kna tukar fan plak..rsnye fan ok lg..sbb bile directkan wiring dia blh pusing..ataupun socket ade problem..

    mintak bantuan kwn2 lain..mne la tau prnah kena problem mcm ni..da buntu ni problem xsetel2..

    tq abg jeff..

    ReplyDelete
  19. salam ... abg jeff nak bertanya... kereta wira saya selalu temp naik.. tapi rasa nya air tak ada lah mengelagak panas macam biasa... bile saya saya stop kereta dah tak bawa 2.3 hari kereta ok balik.. jarum meter pun stabil juge.. adakah meter nya problem... atau saya kene wat top overhoul

    ReplyDelete
  20. rujuk kepada pomen anda untuk pengesahan, kena cek kereta terlebih dahulu

    ReplyDelete
  21. salam abg jeff..
    ada soalan sikit
    oem oil press sensor cam dalam gambar no.6 tu
    liking la kuar minyak..kena tukar baru atau ada
    oil seal? berapa harga kat spare part..boleh pasang sendiri tak....enjin 4g91....sensor ni untuk tau minyak enjin kurang kan bang?
    terima kasih...

    ReplyDelete
  22. try buka sensor dan balut dengan teflon tape kat thread sensor tu. pasang semula dengan kemas. sensor ini untuk mengetahui bacaan pressure minyhak hitam dalam enjin

    ReplyDelete
  23. ok rojer sy cuba dl..
    tq bro jeff..

    ReplyDelete
  24. Salam Abg Jeff. Nk minta bantuan skit. Kreta sy perdana v6 2001. Mslh fan radiator lmbt pusing,meter lpas stengah baru pusing. Coolant Temp sensor dh tukar,sama jg. Symptom sama mcm tip abg bg dkt atas. Ada kn mengena dgn ecu ke? Tlg Abg Jeff. Dh buntu nie.

    ReplyDelete
  25. try cek thermostat, kadang-kadang masalah thermostat boleh menyebabkan radiator fan pusing tak henti ataupun lambat pusing

    ReplyDelete
  26. Salam Abg Jeff. Thermostat dh tkar,prob sama jg. Tkar ecu pn sama jg. Cabut socket coolant sensor kipas jln,lmpu cel dkt meter myala. Wiring pya hal ke bang? Wiring kreta sy standard lg.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  27. saya pun sama gak..4g91..sblm rebore blok ok..lepas rebore blok jadi mcm tuu..pomen pun pening..temperature dah naik lebih separuh baru kipas jalan..pastu dia ok balik...sampai temperature naik balik baru kipas jan semula..coolant temperature dah tukar lain..thermostat dah tukar baru..sama jugak..takkan ecu rosak kot..

    ReplyDelete
  28. Salam..abg jeff,nk tnye saya pnye kereta kepala wayar yg smbg ke sensor tu dh pecah,mcmne nk dptkan..byk tnye kn cr dkat hapkat..sy kt kuala terengganu nie susah lak nk cr hapkat..

    ReplyDelete
  29. try cari kat halfcut di HUP LEE, wakaf mempelam, kat situ ada jual macam-macam soket

    ReplyDelete
  30. Salam abg jeff .. sy ni beginner dalam dunia kereta ni .. sy pakai wira 1.3 vdo .. skang ni lampu untuk cek enjin sentiasa menyala .. sy dah cek kt bengkel and error tu adalah untuk Coolant Temperature Sensor .. tp sejak lampu warning kt meter tu mnyale aircond jd xsejuk n panas .. soalan sy .. adekah Coolant Temperature Sensor ni yg menyebabkan aircond xsejuk ? kalau xtuka Coolant Temperature Sensor ni ape effect die kt enjin ek ? terima kasih.

    ReplyDelete
  31. exora saya kipas radiator akan berpusing tanpa henti apabila enjin panas sehingga enjin dimatikan apa masalah nye tuan.

    ReplyDelete
  32. Maksudnya thermostat tu rosak ke atau pun terbuka bila air panas dan tak tutup bila air sejuk? ye tuan?

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum abg,saya baru tukar radiator keta iswara ,bila siap pasang kipas tak idup,saya dah test kipas direct ke kipas,is berpusing,apa problemnya ya...tq

    ReplyDelete
  34. kipas akan hidup apabila kereta mencapai suhu tertentu, kena tunggu bila coolant dah panas baru radiator fan pusing

    ReplyDelete
  35. Salam..
    saya ada kemusykilan yang baru terjadi pada wira SE saya..harap dapat perhatian dari tuan..
    kereta saya naik temperature secara perlahan bila kereta berhenti @ mendaki bukit secara slow..dah berhenti..sejuk..then boleh jalan mcm biasa..bila berhenti lagi sekali, naik lagi temperature..apa lah masalahnya?apa yang patut dibaiki @ diganti..risau mgu depan dah nak buka sekolah..

    ReplyDelete
  36. try cek radiator fan takut ada masalah atau motor dah tak kuat. cek jugak thermostat kemungkinan gagal berfungsi dengan baik

    ReplyDelete
  37. thanks tuan jeff..dah tukar motor..rasanya mcm dah ok..

    ReplyDelete
  38. assalamualaikum...sihat ke bro..makin bertambah entri2 berguna dlm blog ni...alhamdulillah semua boleh berkongsi ilmu..nak tanya ckit bro...boleh x water temp sensor ni d gunakan utk oil temp sensor..coz sensor oil temp wayernya putus hujung..nak sambung x leh n susah nak dptkan sensor ori greddy..

    ReplyDelete
  39. salam abg.. minta pandangan skit.. temperature kete(satria 1.3) naik.. sy dh tukar motor kipas,temp switch kipas, cuci radiator, cap raditor & potong head.. tp masih x setel..apa masalahnye abg jeff.. coolant temp sensor ke?

    ReplyDelete
  40. lupa plak.. satu lg.. termostat pun dh tukar

    ReplyDelete
  41. Bro, nk minta tlg sikit, Waja 4G18 sy, juz switch on kunci, 2 kipas terus pusing, xberhenti, apa masalahnya, thx...

    ReplyDelete
  42. kena cek suis atau sensor kat bawah radiator, kemungkinan yang ni rosak. kena ganti dengan yang baru

    ReplyDelete
  43. as salam bang..
    boleh x abg tunjukkan wiring utk system temperature...saye punye wiring fan radiator dah bypass...wiring lame dah tak ade...

    ReplyDelete
  44. Bro, tanya sikit, biasa Waja idle berapa lama, kipas baru pusing? sebab sy tunggu lama, kipas tak pusing, tapi kalau sy buka aircond, 2 kipas berpusing, dan kalau sy cabut socket sensor, 2 kipas pusing pula.

    ReplyDelete
  45. kereta saya punye temperature betul dekat tengah. adakah normal.

    ReplyDelete
  46. Salam bang.

    Saya mengalami masalah yang serupa seperti kes yang dipaparkan, kipas tak nak berhenti berpusing walaupun enjin dah dimatikan, sampai bateri kong baru dia nak stop, bila dah kong kena buat jump start la jawapnya, ini sangat menyusahkan kehidupan saya dan hati saya. saya memakai kereta gen2.

    dan setelah saya membaca blog abang, sy pun telah membeli coolant sensor tersebut dikedai proton berharga rm40 dan telah mengupah makenik untuk menukarkannya utk saya kerana saya lemah dalam bab pomen2 ni.

    masalahnya skrg, perkara ini masih lagi terjadi, kipas ni dia ikut suka hati mak bapak dia nak stop ke nak berjalan, kadang ok je bang, kadang dia still tak nak berhenti stop juga sehingga larut malam dan membuatkan bateri saya kong semula. solution sementara adalah apabila dia tak mahu berhenti, saya mencabut bateri, barulah kipas tu berhenti.

    meminta jasa baik abang untuk memberi sebarang pendapat tentang masalah saya ini. terima kasih.

    ReplyDelete
  47. kena tukar thermostat pulak. kadang-kadang thermostat jem menyebabkan air sentiasa panas di dalam enjin dan sensor kesan air panas sebab tu radiator fan akan sentiasa pusing

    ReplyDelete
  48. berapa harga thermostat tu yer? kalau2 abang tahu, harga thermostat utk gen2. ada orang cakap kena cek wiring kipas tu. betul ke bang?

    terima kasih byk yer sbab sudi menjawab soalan saya. :)

    ReplyDelete
  49. salam... smlm temperature kete wira 1.6 auto 1993 sy naik turun naik turun then lame2 jarum suhu maintain lebeh sket dr setengah meter.. then nnt naik turun naik turun balik.. kipas ok, air pon ok, ape masalahnyer yer? adekah sensor atau water pump? sy ingat sensor jer.. sbb smlm bantai dr kl sampai nilai, suhu naek sket jer(lebeh sket dr setengah meter)..kjap nek kejap turun...tolong bantu sy bro..

    ReplyDelete
  50. check sensor atau termostat dulu

    ReplyDelete
  51. salam bro jep..kereta saya pakai sensor fan switch bawah radiator,,tapi kereta wira 4g15 mmc injection..pomen sudah bypass ke bro jep???kereta bro ada pakai ke fan switch ni???

    ReplyDelete
  52. mintak tolong bro, kipas radiator kete saya waja 2001 x hidup. wpun temp x naik tp bila enjin idle atau dalam jem aircond akan rasa panas dan enjin mcm sengguk2.bila saya pasang kipas radiator tu pada aircond hidup pulak. so motor tu ok. jd apa masalahnya ya.

    ReplyDelete
  53. salan tuan jeff,

    mohon ilmu tuan:

    wira kaburetor 1997 model. adakah meter temperature rosak sebab kalau bawak bawah 100km/jam, meter temp. ok, tetapi kalau pecut 110 dan lebih temp. naik lebih setengah dan kalau maintain static 100km, slowly meter temp. cantik.

    terima kasih tuan. radiator dah cuci bersih.

    ReplyDelete
  54. ada masalah pada cooling system kereta tu, try check jugak kalau termostat bermasalah

    ReplyDelete
  55. banyak orang salah paham bila bukak termostat problem enjin panas akan setle..sbenarnya bila bukak je termostat, sensor akan susah detect suhu air sbenar kerana air sntiasa bpusing2 tanpa termostat... kesimpulan, pasang termostat, tukar sensor coolant, cek fan motor..klu masih panas lagi kemungkinan HEAD silinder dah bengkok akibat kesan kenaikan suhu enjin sebelum ni... so kena potong@ skim HEAD(Top Overhaul)..dan settle problm... :)

    betul kan saya kalau silap abang jeff :)

    ReplyDelete
  56. Salam,
    saya ada masalah dengan Waja CPS saya..Setiap pagi atau sewaktu enjin sejuk,seperti biasa saya start enjin,lampu biru temperature akan menyala seperti biasa sebelum temp panas.Bila temperature dah panas,lampu biru tu mati.
    sebaik lampu biru tu mati,lampu Check Engine Light menyala..Dah diabawa ke Pusat Servis utk diagnose apa yg rosak,tapi tak dpt dikesan...
    tapi,kalau enjin dihidupkan selepas keadaan panas,lampu Check Engine Light tak menyala.Cuma menyala sewaktu enjin sejuk atau awal pagi.Kipas radiator dan temperature radiator di dashboard berfungsi seperti biasa.cuma lampu CEL itu jer yg menyala.
    Adakah lampu Check Engine Light yg menyala setiap kali bila enjin sejuk disebabkan oleh water temperature sensor?

    ReplyDelete
  57. salam bro.. saya nak tanya kenapa meter temp saya naik bila saya tekan brek. kadang2 tgh drive meter tu mcm naik turun. adakah meter sy bermasalah atau sensor meter problem?

    ReplyDelete
  58. slm bro,nk tnya sket..aircond ezora saya selalu freeze..sbb apa ya..dlm 5 min on aircond..then slowly freeze..tpkasa defrost...tlg saya

    ReplyDelete
  59. salam bro sensor unit ni dari kereta proton apa.

    ReplyDelete
  60. salam,

    abg jadi water temp sensor untuk bacaan meter,
    coolant/temp sensor untuk onkan fan radiator,
    betul ?

    ReplyDelete
  61. Salam bro. Saya pkai keta Mazda Lantis.
    Tapi ada problem la.
    Bila dh lama jalan x bukak air cond temp naik bila time berenti trafic light or jem. kalo bukak air cond ok je. satu lagi temp tuh naik bila kaco suis power window nak up/down kan window tuh. Xpi bukak air cond x jadi.
    Radiator dah flush. Mana sumbat dah buat dah.
    Host pipe top/bottom tukar dah. bateri baru tukar, Minyak hitam pun tukar xpi still jadik gak. Apa pendapat bro?

    ReplyDelete
  62. assalamualaikum..

    abg saye pakai gen2.. tiba2 ada masalah suhu kereta.. pomen kata suruh buang termostat.. ada masalah apa2 ka klu sya buang? ASAP

    ReplyDelete
  63. salam bro,
    saya nak tanya kipas radiator honda stream 2005(2.0)sentiasa berpusing bila enjin hidup. check fius box semua ok. suis fan pun dah ganti baru. apa masalahnya?pasal kedai yang saya pergi pn x pasti nk buat macamane.

    ReplyDelete
  64. ada sesetengah kes kipas selalu pusing disebabkan masalah thermostat, saya cadangkan try tukar thermostat lain/baru

    ReplyDelete
  65. nak tanye abg tadi saye hantar sc proton acond saya kalau bawak tibe2 rasa angin je die nye sejuk xde..saya terpaksa matikan enjin hidupkan semula baru acond tu tersu sejuk..so pomen die computerize die ckp ecu ok..acond ade cut of..die ckp coolant sensor die problem so die tukar saya belom amik lg kereta tapi abg rase coolant sensor ke yg bermasalah..

    ReplyDelete
  66. keep it up brother jeff. blog yg bagus. gamba enjin kete pun nampak bersih. hehe

    ReplyDelete
  67. salam abg jeff..sye pkai gauge aftermarket brand defi..nk tnye,brape suhu normal enjin,,sb reading kt gauge dlm 80++ celcius...normal ke tu??kreta iswara lmst...

    ReplyDelete
  68. salam...
    nak tanya temp naik mendadak sebab kipas x pusing langsung, tapi on aircond baru pusing kipas rediator tu bersama2 kipas aircond.
    yg mana satu yg problm...
    termostst tau sensor temp??
    nak tukar yang mna..
    leh bgi penceraahan
    proton 4G92...
    terim kasih

    ReplyDelete
  69. assalammualaikum bang sy pkai honda city idsi kipas xpusing bila bukak aircond pn kipas x pusing aircond kuar angin je..dua2 kipas xpusing.apa msalhnye bang.mntk pndapat yg pro

    ReplyDelete
  70. Salam..bro waja sye thun 03..problem dia meter temp jd gler..bka aircond trus meter temp naek sblm merah..ble rembat dia trun..knp yea bro??? Mita tnjuk ajr bro..

    ReplyDelete
  71. kemungkinan masalah meter itu sendiri sekiranya temp kereta normal

    ReplyDelete
  72. Salam..meter suhu bawah setengah sikit itu adakah normal bro?proton wira 1.3 full injection...

    ReplyDelete
  73. Salam...suhu bbawah sikit dari setengah wira 1.3 tu normal ke bang....risau la

    ReplyDelete
    Replies
    1. kedudukan jarum temp bawah sedikit dari setengah bagi kereta proton adalah norma

      Delete
  74. salam..nape meter temperature waja sy x naik?risau plak dibuatnya bila jln jauh..waja mmc..tq..

    ReplyDelete
  75. Boss saya ada masalah dengan timming kancil 660 manual, bila enjin dah panas timing turun lambat dari 2000rpm walaupun dah jalan jauh...bila berhenti matikan enjin biar dalam 15minit start balik timing okhay jd 1000rpm, bile bawak jauh sikit naik balik ke 2000rpm walaupun dah panas...apakah sebenarnya masalah kereta saya ini...timing naik dengan sendirinya walaupun enjin dah panas...

    ReplyDelete
  76. saya ada masalah kereta wira sedan 1.5..lampu check enjin menyala dan kipas radiator dan kipas aircond berpusing tanpa henti,walaupun temp msh dlm keadaan sejuk..
    masalah yg berkaitan juga..rpm kereta pandai naik mendadak hingga 3000 rpm tanpa tekan minyk..dan bila d tekan minyak enjin mcm semput²..bolh tolong bgtahu apa mslhnya...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang