Nuffnang

Wednesday, December 1, 2010

4G13/15 Valve Clearance Adjustment

enjin wira 1.3 atau 1.5 lama kelamaan akan mengeluarkan bunyi yang sedikit bising akibat gap clearance valve mempunyai yang tidak sekata akibat wear and tear. tambahan pula prestasi kereta akan menjadi tidak efiesen akibat gap valve yang terlalu besar. jadi kita mestilah laraskan semula clearance agar menjadi seperti asal dan ada yang adjust mengikut resipi pomen masing-masing untuk meningkatkan prestasi enjin


ini tool utama yang perlu ada iaitu feeler gauge


saya akan menggunakan ukuran semasa hot engine iaitu 0.25mm untuk exhaust valve dan 0.20mm untuk intake valve sebagaimana yang tercatat dalam manual owner enjin 4G13/15 yang akan dipaparkan di bawah nanti


buka cover cover rocker arm seperti biasa


keadaan dalaman enjin yang agak kehitaman sedikit


laraskan campulley mengikut timing mark yang betul sepertimana kita hendak memasang timing belt

notch timing mark kat head hendaklah selaras dengan timing mark kat campulley


bila timing mark dah betul barulah adjust clearance bagi intake piston no.1 dan no.2 sebanyak 0.20mm

apabila selesai adjust valve intake pindah pula ke valve exhaust 1 dan 3

ini gambar semasa melaras exhaust valve


cara melaras ialah pertama buka nat pelaras valve 12mm., masukkan ukuran feeler gauge antara valve dan rod pelaras berkenaan. pusing dengan menggunakan screw driver supaya gapnya tepat seperti yang dikehendaki. akhirnya tahan pelaras dengan screw driver dan ketatkan nat 12mm tersebut, selesai...


untuk melaras piston no. 3 dan no. 4 serta valve exhaust 2 dan 4 hendaklah memusing campulley sebanyak setengah pusingan daripada yang mula-mula tadi seperti mana yang saya terangkan di atas


setelah siap bersihkan segala minyak sekita head untuk memasang kembali rocker arm


dah siap adjust kesemua 12 valve


ini ialah manual untuk dijadikan panduan semasa proses ini dijalankan


peringatan: cold engine intake 0.09mm dan exhaust 0.17mm
hot engine intake 0.20mm dan exhaust 0.25mm

sekian, terima kasih
jumpa lagi

68 comments:

  1. salam..apa perbezaan antara adjust semasa cold engine intake dgn hot engine intake?prestasi sama tak?

    ReplyDelete
  2. prestasi sama, molekul besi boleh berubah ketika panas atau sejuk, sebab tu ada beza setting antara keduanya

    ReplyDelete
  3. antara dua setting ni, mana yg lebih baik?

    ReplyDelete
  4. dua-dua pun boleh, tapi kalau nak buat maca cold engine pastikan enjin betul-betul sejuk, terutamanya pagi sebelum start kereta

    ReplyDelete
  5. tolong adjustkan cam pulley kereta sya.selepas memasang crank pulley kereta hilang power

    ReplyDelete
  6. Salam Bro Jeff, Tanya ckit yer. Skrg ni enjin 4G15 VDO 2006 saya ada bunyi mcm knocking bile naik bukit, mase baru shift gear dari 2 ke 3, 3 ke 4 terutama pada waktu pagi. Betul ke bunyi tu berpunca dari VALVE CLEARANCE adjustment. So kena adjust la kan?? betul tak ? sejak ada bunyi tu, minyak pun agak kuat dari biasa pastu kurang power.. tolong bro, bg tip & panduan ckit.. sham5601@yahoo.com

    ReplyDelete
  7. try tuning komputer semula. sebelum ni ada adjust valve clearance ke?

    ReplyDelete
  8. tak penah adjust lagi. last tuned pertengahan Mac aritu. tukar plug, service TB, tukar air filter. Tuned max 75. OK je pastu. cuma skrg ni plak. OK bro, saya gi tuning skali lagi. Tapi tu bunyi ape sebenarnya ? Menyampah giler bile dengar....

    ReplyDelete
  9. salam bang,
    mana nak dapat panduan manual tu?

    ReplyDelete
  10. kalau nak manual tu bagi email

    ReplyDelete
  11. boleh tak email manual tu pada saya, saya amat berminat untuk dapatkannya. Ini email saya man5165@yahoo.com. Terima kasih tuan

    ReplyDelete
  12. salam abg jef.
    Saya tak faham nak buat piston 3 dan 4.
    maksud abg jef memusing campulley `setengah` pusingan tu mcm mana?
    kena pusing campulley tu ikut marking timing lagi sekali? 360 darjah?

    ReplyDelete
  13. pusing setengah pusingan daripada timing mark, maknanya pusing separuh je

    ReplyDelete
  14. salam bang,
    ni apa yg sy faham dari penerangan di atas.
    lepas laras campulley,
    -adjust intake piston 1 & 2.
    -adjust exhaust 1 & 3.
    -pusing separuh campuley
    -adjust intake piston 3 & 4
    -adjust exhaust 2 & 4

    betul ke apa yg sy tulis ni bang?
    kalau salah tlg betulkan.
    trima kasih.

    ReplyDelete
  15. bagaimana nak tukar timing belt 4g15?

    ReplyDelete
  16. kalau bleh abg jeff tunjukkn cara yg btul untuk menukar timing belt 4g15.

    ReplyDelete
  17. salam. bro tacra.. dimana kita bleh dapat feeler gauge ini.. ???dan berapa harga bg satu set feeler gauge ni..tq harap dpat mmbntu

    ReplyDelete
  18. feeler gauge boleh didapati di kedai hardware

    ReplyDelete
  19. abg jeff mcm na nak adjust ajustable cam pully?kalau tolong tunjukkan caranya

    ReplyDelete
  20. bagus la ilmu abg jeff ni bg.. tp nk wat sendiri takot.haha

    ReplyDelete
  21. kalau tak yakin jangan buat, nanti ada kesan lain pulak, serahkan pada pakar

    ReplyDelete
  22. salam bang jeft,klo standart seting 20 25 klo nak seting 15 20 prestasi engin berubah tak? saya nak setting kat keta kancil,sebab seting standart 20 25 valve masih bunyi kuat

    ReplyDelete
  23. setting 20 dan 25 ni hanya untuk kereta wira 1.3/1.5, lain enjin lain settingnya, tak sama dengan yang dinyatakan kat atas tu. kancil saya tak pasti berapa, kena tengok manual

    ReplyDelete
  24. saya pakai wira se. Masalah ialah nak start engine di waktu pagi.

    ReplyDelete
  25. slm bang jeft ,saya nak tanya kalau kita setting tak ikut standart manual, prestasi enjin berubah tak?

    ReplyDelete
  26. prestasi enjiin boleh berubah kalau setting valve clearance dengan betul, bergantung pada resepi pomen masing-masing

    ReplyDelete
  27. salam bang,saya de adjust valve nie..pastu kete xbleh start?ketat sgt bleh jadi xbleh start ek?

    ReplyDelete
  28. kereta tak boleh start tidak ada kaitan dengan adjusment valve clearance, kemungkinan ada sebab lain, kena check

    ReplyDelete
  29. da check bro...distributor problem..valve terbaek da..

    ReplyDelete
  30. Salam bang..saya nak tanya kalo marking timing belt lari minyak boleh jadi kuat ke?pick up pun kurang?

    ReplyDelete
  31. salam bang jeff.. nk tnya stndard valve clernce 20~25 kn.. lau nk clrance 15~20 bleh x?da pa2 efek x? enjin 4g15..

    ReplyDelete
  32. kalau timing belt lari memang boleh menyebabkan kereta semput atau sebu. lebih baik ikut factory setting untuk clearance valve

    ReplyDelete
    Replies
    1. halow salam bang..boleh ka sya mintak manual utk race spec punya bang sya org sabah..nak mintak tunjuk ajar sikit..hehe..harap boleh bantu la bang...nak bg enjin 4g13 carb sya boleh bubut 1.5...klu boleh la bang..ni email sya...freakyignachio@yahoo.com...trima kasih bang

      Delete
    2. halow salam bang..boleh ka sya mintak manual utk race spec punya bang sya org sabah..nak mintak tunjuk ajar sikit..hehe..harap boleh bantu la bang...nak bg enjin 4g13 carb sya boleh bubut 1.5...klu boleh la bang..ni email sya...freakyignachio@yahoo.com...trima kasih bang

      Delete
  33. abang jeff,mintak tolong email kan saya manual owner untuk 4g15 tu.neohardcore@hotmail.com.trima kasih banyak

    ReplyDelete
  34. salam bro jef... bole dapat manual 4g13 untuk diy..email saya edigm33@yahoo.com.my
    terima kasih

    ReplyDelete
  35. salam bro jeff..mintak tolong emailkan saya manual 4g15 pirm82@gmail.com

    ReplyDelete
  36. assalam bro...boleh email manual 4g13
    addy.ibrahim@gmail.com

    ReplyDelete
  37. Slm abg jef..blh x bg ukuran valve utk krta mazda astina 1.3 16v..ukuran intake dan exhaust msa panas.tima kasih

    ReplyDelete
  38. salam bro...
    6a12 ble cold start ad byi ktak2 smpi engine pnas...
    bile pnas byi tuh hilag...
    ap msalah yew???

    ReplyDelete
  39. abg jeff,berapa kos kasar (lebih kurg) klu buat alignment valve ni shj (tanpa tukar lain2 part)?tk

    ReplyDelete
  40. salam jeff.tumpang tanya.ada pengalaman tak adjust iswara 1.5 yg guna ngv...berapa ya tebal feeler gauge nya..?

    ReplyDelete
  41. salam bro. nak tye klu nk pasang pasang balik cover rocker arm tu kne pakai gam gasket jgk ke?
    kalau letak myk ke kt gasket tu bleh x?

    ReplyDelete
  42. Salam bang,
    apasal dalam foto 11, abang kata pusing campulley setengah dari mark. Dalam gambarajah kedua pulak kata rotate clockwise crankshaft one complete turn(360)? Campulley = crankshart ke? . Pasal pusingan pun saya confuse. Boleh tlg jelaskan lagi ke? tq

    ReplyDelete
  43. salam..
    saya nak Manual Service tu boley? apilauto@yahoo.com

    ReplyDelete
  44. Wan, 180 degree Campulley = 360 degree Crankpulley. Kire btol le tu abg jeff bgtau,cuma dia ikut pusingan campulley,bkn crankpulley. so sama je. Hrp membantu.

    ReplyDelete
  45. mne na dapat feeler gauge tuh bro

    ReplyDelete
  46. abg jeff minta emailkan saya manual 4g15, seacoral80@yahoo.com

    ReplyDelete
  47. salam..saya nk jgk manual service 2 boleh?ni email saye.zaimal@yahoo.com

    ReplyDelete
  48. salam,nak tanya ni klu kancil mcm mna plk marking,berapa tepet ezos n intake,firing order n cara2 adjust clearance minta emailkn saya manual untuk kancil han2_iz@yahoo.com.
    t.q

    ReplyDelete
  49. salam bang, i tak famah yg ni
    "untuk melaras piston no. 3 dan no. 4 serta valve exhaust 2 dan 4 hendaklah memusing campulley sebanyak setengah pusingan daripada yang mula-mula tadi seperti mana yang saya terangkan di atas"

    memusing campulley sebanyak setengah pusingan daripada yang mula-mula tadi (timming mark), pusingan setengah daripada timing mark tersebut ade marking tak? atau pun pusing setengah dengan agak agak jeh? i dah adjust valve clearance tapi macam ade bunyi tak tak lagi, tak tahu pusingan setengah tak tepat atau masalah clearance tak betul..

    ReplyDelete
  50. Tuan
    0.25mm sama tak dengan 0.010inch
    0.20mm sama tak dengan 0.008inch

    ReplyDelete
  51. Joey me saya tolong jawabkan kat cam fuly ko ada nampak tak tanda ni 1X1... ha kat situ la....(standart cam fuly)

    ReplyDelete
  52. valve clearance untuk engine 4g18 brape ye bang??

    ReplyDelete
  53. Sy pun nk jugak manual tu...tlg email kn adam_ziq@yahoo.com

    ReplyDelete
  54. salam,
    boleh tak email saya manual tu
    ni email sy asriyakub83@yahoo.com

    ReplyDelete
  55. tq FOR UR TUTORIAL, it is very clear to understand!

    ReplyDelete
  56. Sy tlng jwb kn la ye..ada asas pomen.
    4G13-4G15-4G18 seangkatan mithsubshi..valve clearance Hot In15mm-ex15mm/In15mm-ex20mm
    In20mm-ex20mm/In20mm-ex25mm

    utk ngv In25mm-ex30..ngv trlalu panas.

    Daihatsu kancil valve clearance hot
    tebo in10mm-ex10mm/ in15mm-20mm
    Na In15mm-ex20mm/ In20mm-2ex5mm

    ReplyDelete
  57. salam. bang boleh x send manual untuk cara2 sarong highcamp 4g13. ni email saya smuhammadsyafiq@gmail.com. Brg2 ape yg perlu untuk diupgrade ye?

    ReplyDelete
  58. salam. bang boleh x send manual untuk cara2 sarong highcamp 4g13. ni email saya smuhammadsyafiq@gmail.com. Brg2 ape yg perlu untuk diupgrade ye?

    ReplyDelete
  59. Betol ke nak atur valve ni nak kena caj sampai rm500

    ReplyDelete
  60. Betol ke nak atur valve ni nak kena caj sampai rm500

    ReplyDelete
  61. Betol ke nak atur valve ni nak kena caj sampai rm500

    ReplyDelete
  62. Betol ke nak atur valve ni nak kena caj sampai rm500

    ReplyDelete
  63. kawe buat x sapa ratus2 . . .mana tu caj sapa rm500?

    ReplyDelete
  64. as salam.. bader jepp.. macam best je 4g15 ni masuk adjustble cam pulley tu... ade ke manual cara nk pasang? xtau nk setting.

    ReplyDelete
  65. Salam bro nak minta tolonglah mcmner nak set valve clearance untuk kancil 660cc tolong beri tunjuk ajar boleh ....email saya azlanzaireen@gmail.com

    ReplyDelete
  66. Salam tuan. boleh emelkan manual tu ke emel saya
    jasonpuyol@yahoo.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang