Nuffnang

Monday, December 6, 2010

Radiator & Condenser Conversion

bertemu kembali... entri diy kali ini saya nak berkongsi mengenai bagaimana proses untuk menukar radiator double layer, condenser panjang dan condenser fan evo bagi satria 4G13 yang kita ketahui mempunyai radiator dan condenser yang pendek. saksikan bagaimana proses tersebut dilakukan...


inilah rupa radiator, condenser dan condenser fan untuk 4G13


dah tiba masa untuk menukar sistem penyejukan kereta ni kerana anda saksikanlah sendiri bagaimana berkaratnya air tersebut. kalau dah jadi begini saya cadangkan tukar radiator, termostat, paip air dan flush sistem penyejukan


inilah barangan yang hendak dipasang nanti, condenser fan evo yang begitu kuat pusingan kipasnya, radiator double layer evo serta condenser panjang


keluarkan radiator dan kipas asal, caranya buka hose atas, hose bawah, soket fan serta bracket kiri dan kanan radiator


keluarkan gas ekon untuk membuka condenser


keluarkan condenser dengan membuka hose ekon dan skru kiri kanan condenser


masukkan kipas condenser evo, untuk pengetahuan anda skru bawah condenser ini hanya plug & play je jat frame satria ini, lubang skru dan tapak bracket housing fan memang ngam, masuk nat sahaja


condenser fan evo kat satria


drill lubang untuk memasang nat pada bahagian atas


pasang condenser ekon panjang


masukkan kipas asal pada radiator double layer


wiring perlu dilakukan untuk menyambungkan soket kipas evo ke soket asal


pasang segala hose, soket dan nat. masukkan air secukupnya


panaskan kereta dan periksa mana-mana bahagian seperti hose, radiator dan yang berkaitan agar tiada kebosoran berlaku


gambar selepas dan sebelum pemasangan
sekian, terima kasih
jumpa lagi

81 comments:

  1. br0 jeff,
    nk tnye tujuan tukar radiator dabel layer utk?

    ReplyDelete
  2. gas ekon akan kuar semua ke..klu dah buka condeser..

    ReplyDelete
  3. kalau dah buka condenser memang akan keluar gas ekon

    ReplyDelete
  4. suis auto fan tu camner nak letak kat radiator double layer tu?? atau memang beli radiator yang dah ada suis?? saya pasang yang evo punya, sekarang ni kipas direct jer.. leh cadangkan camner tak??

    ReplyDelete
  5. Leh x nk pasang condensor fan trus dari depan?

    ReplyDelete
  6. zambriey - kalau direct fan motor akan tak tahan sebab sentiasa berpusing je. baik cari double layer yang boleh pasang fan suis tu

    ReplyDelete
  7. 2 hari lepas tolong pomen troubleshoot waja 1.6 temperature tak stabil, radiator dah serbis, thermostat dah tukar baru..

    Cek2 tgk water pump dah lunyai, tinggal bearing dia ajer, kipas2 sumer dah lebur..

    oleh itu, water pump tukar la skali...Sbb waja tu punya air kotor gilak..

    lagi kotor dari yg Abam Jepp tunjuk tu..

    ReplyDelete
  8. mana lagi elok.. pasang fan controller atau tukar cap bawah radiator yang ada suis? sebab harga nak pasang dua benda ni hampir sama jer..

    ReplyDelete
  9. Bro..apa sebab sekiranya kreta berhenti lama air-cond jadi panas...?

    ReplyDelete
  10. ekon panas masa berhenti kemungkinan condenser fan tidak pusing sepenuhnya atau motor dah lemah, try cek dulu...

    ReplyDelete
  11. saya pun pernah kena mcm tu jugak... pomen tu check, dio kata moto pusing x kuat... lepas tukar moto...semua settle...

    ReplyDelete
  12. Salam,
    Cam na nak tahu yang moto fan condenser @ radiator kita ok atau dak.....maksud saya anging yang dihasilkan tu laju macam mana

    ReplyDelete
  13. wsalam, biasanya nak tahu kondisi fan ok atau tak, masa berhenti ekon terasa panas walalupun kipas berpusing, masa jalan sejuk

    ReplyDelete
  14. Abg jeff,
    Saya nak tanya sikit,kereta saya bernadi kan 4G91 Vers Carb (kereta wira)

    Problem nya.......baru2 ni saya telah mengupgrade condenser ekon (yang panjang macam dalm gambar di atas)

    tapi radiator still maintain yang pendek.....

    alkisah nya....bila time panas terik,dalam keadaan ekon terpasang (time running) temp akan naik..........

    adakah disebabkan Fan @ kipas radiator tak cukup support.......(note:- Paip Leaking tiada,water pum ok,radiator ok,kipas radiator ok)

    ReplyDelete
  15. macam kipas radiator tak cukup kuat untuk menyejukkan radiator, try cek motor kipas. kalau nak best try cari kipas radiator evo, memang kuat angin sebab motor besar

    ReplyDelete
  16. Kalau pi kedai 1/2 cut camna na kita nak tau kipas radiator evo tu original atau tak,boleh tak kalau saya gunakan kipas lain contoh macam perdana @ wira 1.8

    ReplyDelete
  17. kena biasa tengok kipas evo macamana barulah dapat tahu ori atau tidak. kipas lain pun boleh pakai asalkan dari keluarga mitsu atau proton

    ReplyDelete
  18. Orait,tadi dah search dah dlm tnet,dah dikenal pasti rupa bentuk dang rega nya.....tima kasih abg jeff,hujung minggu ni nak pi cari

    ReplyDelete
  19. slm bro
    tanya sikit kipas condenser evo
    tu pasang dr depan boleh tak maksud bukak bumper..
    condenser tak nak bukak boleh?? tq

    ReplyDelete
  20. kebanyakan yang saya pasang memang dari depan, kena buka bumper. buka condenser kat atas tu sebab owner nak tukar condenser lain

    ReplyDelete
  21. Salam abg Jeff..
    Nak tnya tang wiring kipas evo ke wayar kipas asal. Kena potong apa2 tk?? atau leh terus smbung je soket dr kipas evo tu g soket asal wayar kipas?? Tima Kasih...

    ReplyDelete
  22. soket tak sama, kena cari soket 3 pin untuk condenser evo, atau boleh potong soket asal wira ganti soket evo, solder pada sambungan dan plug ini soket asal wira

    ReplyDelete
  23. ooo.. kena solder gak ek.. kalo lilit je tape hitam blh tk??? ke ada bahaya lain??
    Nk cuba DIY sendiri sbnrnya... tima kasih...

    ReplyDelete
  24. tak nak solder pun takpe, solder nak bagi kemas sambungan je...

    ReplyDelete
  25. bro nk tanye skit.
    camne nk wiring kipas radiator?
    yg asal 1.5 punye soket die ade 3 wire hitam, biru, hijau.
    yg baru punye tu ade 2 wire je hitam dan biru.

    ReplyDelete
  26. bro... radiator sy dah jd direct lepas claim insuran... dulunye auto... sy pakai wira 1.6 auto... mcm mane nk jdkan normal balik bro?

    ReplyDelete
  27. sambung dengan wayar hitam dan biru sahaja kat wiring/soket asal. nak jadikan normal balik kena pakai ikut wiring asal

    ReplyDelete
  28. abg jep.... kete sy direct fan... kat radiator xde pun bende sensor tu... mcm mane nk buat jd auto blk? kat soket asal yg sambung kat kipas radiator ada 3 wayar... skrg dr kipas radiator ada 2 wayar je yg sambung pada soket tu? mcm mane nk buat?

    ReplyDelete
  29. hahaha.
    masalah kite terbalik lak.
    saye dari 3 wire nk ke 2 wire pasal fan baru ni ade 2 je.
    awak sebaliknye.

    ReplyDelete
  30. abg jeff.
    masalah saye skang kipas xhidup.
    pasal wiring lame proton.
    so socket datang 3 wire.
    kipas baru ade 2 wire je.

    ReplyDelete
  31. abg jeff, x berapa paham nak buang gas ekon tuh...
    x nampak jelas ler...
    bukak cap ijau pastuh sumbat hose masukkan dalam botol..camtuh ker???

    ReplyDelete
  32. Askm bro. Tlg komen mngenai radiator jnama jasma utk viva. Wslm.

    ReplyDelete
  33. radiator aluminium jenama JASMA boleh pakai tapi bagi saya finishing agak kasar terutamanya pada weld dan kadang-kadang kat wira bracket untuk pasang radiator tu tak ngam, so terpulang pada individu

    ReplyDelete
  34. saya nak pasang kipas condenser evo tu... nnt kipas condenser asal tu nak cabut ke atau biarkan je... jadi 3 kipas lak kang??

    ReplyDelete
  35. boleh buka condenser fan asal, ada kat situ pun dah tak function

    ReplyDelete
  36. Bro, nak tanya sikit, kenapa Waja 4G18 sy apabila suis on kunci je, 2 kipas terus pusing?

    ReplyDelete
  37. kena cek wiring ataupun relay fan berkenaan

    ReplyDelete
  38. bro klu tukar condenser aircond yg panjang tu pada wira 1.5 ada beza ker

    ReplyDelete
  39. jeff,

    kalau nak upgrade ke radiator panjang kat wira 1.3,agak berapa ni??sebab saya nak upgrade..u boleh tolong and lokasi dekat mana?

    ReplyDelete
  40. saya ada satu radiator panjang single layer 4g91, kalau nak upgrade memang boleh, lokasi saya seberang takir, kuala terengganu

    ReplyDelete
  41. Salam abang jeff.
    saya guna wira 1.5m, boleh ke tukar radiator aloy yang panjang, tanpa tukar kondenser aircond.
    mohd_azrul@rocketmail.com

    ReplyDelete
  42. boleh je azrul... tapi condenser fan kena tukar yang 1.6 punya. yang asal tak boleh masuk kat radiator panjang

    ReplyDelete
  43. salam..bro
    brp kos semua barang shj..
    time kasih..

    ReplyDelete
  44. radiator double layer halfcut sekitar rm180. kipas condenser evo rm150

    ReplyDelete
  45. Klu pasang kipas radiotor evo blh pasang terus atau nak kena tambah relay baru ok.

    ReplyDelete
  46. kipas radiator evo boleh pasang terus tanpa menggunakan relay. kena ambik point dari wiring asal

    ReplyDelete
  47. abg jeff..sy xbpe faham utk keluarkan gas tu...hos mane yg kna buka?botol tu pula utk ape?

    ReplyDelete
  48. salam...sya pkai radiator standet utk wira1.3 dan cdg nk tukar radiator pnjang double layer. Tp org kate nnti kipas kene keje keras utk sjukkn radiator sbb air dah b'tmbah. So ade ape2 effect bruk ke? Atau lbih baik tukar kipas skali?

    ReplyDelete
  49. wira 1.3/1.5 boleh pakai radiator panjang single atau double layer. kipas radiator boleh pakai yang asal, tak ada masalah, cuma perlu tukar kipas condenser ekon sahaja sebab yang 1.3/1.5 tak boleh masuk pada radiator panjang, kena dapatkan kipas condenser 16/1.8 jugak

    ReplyDelete
  50. condenser boleh pakai yg asal atau perlu tukar yg panjang?

    ReplyDelete
  51. condenser ekon boleh pakai yang asal ,tak perlu tukar yang panjang takpe

    ReplyDelete
  52. sALAM .. NAK TAHULA.. BOLEH KE KITA GUNA KIPAS ASAL DAN DITAMBAH DENGAN KIPAS EVO.. SO ADA DUA KIPAS EKON RUNNING...

    ReplyDelete
  53. Abg Jef, kalau nak wiring condenser fan evo ke wira 1.3 a/b VDO... connector asal 2 wire. fan evo ni lak 3 wire ... nak ambik point hijau + hitam ke biru + hitam ? saya cuba test direct ngan bateri dua2 hidup fan tu.... cuma nak tau mana yg lbh sesuai...

    ReplyDelete
  54. Salam bro2 semua,,

    nak tanya kalau wira 1.5 nak upgred condenser evo panjang boleh plug and play sja atau kena welding kepala paip gas tu??brapa kos welding dan brapa kos pemasangan siap dgn vakum,minyak dan gas??newbiess

    ReplyDelete
  55. Salam bro jeff,
    Nk tny ni sy pakai wira 1.5 standard vdo. Boleh ke PnP terus kipas evo pada radiator standart? Atau kena modi pape skit?

    ReplyDelete
  56. info brgune nie...trima ksih.

    ReplyDelete
  57. radiator fan evo boleh plug n play pada radiator 1.5 vdo

    ReplyDelete
  58. salam brader jeff_tacra ,kenapa eyh satria 1.3 standard time kat traffic jam aircond jadi panas n tibe enjin mati..bile start enjin n nak gerak mati balik..then kene tunggu 1/2 jam baru bole start n jalan.. bole bantu x? pomen ckp distributor, tp die baru ganti distributor tu gak.. dia nak cari half cut, sbb aritu recon jer ganti..betul k salah distributor?

    ReplyDelete
  59. sy bru tkr radiator pjg 1 layer, blh ke msk cap 1.1 atau 1.3?

    ReplyDelete
  60. radiator standard paling tinggi pun boleh gunakan cap 1.1 bar sahaja. kalau pakai aloi bolehlah gunakan 1.3 bar

    ReplyDelete
  61. salam abg jeff..

    sy ada masalah sikit..
    kereta sy satria 1.3 carb, radiator standard.
    sblm ni mslh sy motor a/cond fan problem, kdg jln kdg xjln..kna ketuk baru psg.so dah tkr motor baru..a/cond dah ok.
    baru2 ni sy tkr carb..problem lain plak timbul.
    ms engine idle @ city driving (bergerak-bhenti) temperature naik & air radiator menggelegak kluar dr tangki air..tp klu engine bgerak laju tanpa henti mcm long distance kat hiway, temperature ok.
    apa mslhnya abg jeff?mintak bantuan abg jeff..tq.

    ReplyDelete
  62. kemungkinan radiator fan motor tak cukup kuat, kereta bergerak dan dengan bantuan angin dapat merendah temp kereta anda

    ReplyDelete
  63. Could you be so kind and share a link to other resources dedicated to this theme if you know some.

    ReplyDelete
  64. salam,
    abg jeff, Fan evo ini boleh masuk tak untuk body iswara...? saya perlu fan kuat .. sebab condensor dan radiator bertindih (radiator wira 1.5 panjang Auto). sejak saya pakai 4g91 dah 4 tahun tp aircon bertahan hanya 2tahun, dah 2tahun keta saya tak beraircon,huhu.. sebelum ni saya hanya pakai fan lama dan di terbalikan ,sebab ruang dalam dah terlalu sempit.Fan radiator pon masih pakai iawara yg lama..
    kalau ada cadaangan harap boleh di kongsi bersama. tq.

    ReplyDelete
  65. salam abg jeff
    compressor utk wira 1.5 n 1.3 ada beza ka? ka yg sama saja?

    ReplyDelete
  66. Salam...tumpang tanye ckit bang...klu kipas yg hi speed McM yg di jual di kedai accessories tu blh tahan lama ke bang..sesuai x utk yg Slalu long distance...tq

    ReplyDelete
  67. salam abg jef..nk tnya asl fan condensor sy ad 2 wayer da bli fan evo tp 3 wayer mnta bantuan wiring

    ReplyDelete
    Replies
    1. condenser fan evo guna yang biru dan hitam, tap ke wire asal fan

      Delete
  68. wayer 1lg tu xd ape fungsi ke abg jef x direct ke

    ReplyDelete
  69. nak psg kipas tu ad kena wat mod ke abg jef

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena mod sikit untuk masukkan kipas condenser evo ni, terutamnya pada bahagian atas

      Delete
  70. Abg jeff..condensor evo masuk wira piping kne modify x..nk modify cm ner..pless

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena tengok apa model sistem aircond sekarang. biasanya condenser evo jenis denso dan sekiranya sistem aircond sekarang juga dari jenis denso bermakna boleh plug n play sahaja. sekiranya berlainan pengubahsuaian pada piping hendaklah dilakukan

      Delete
    2. Abg Jeff Sepah, saya nak tanya harga condensor 1.6 dipasaran berapa skang? Sb ada workshop nak caj RM380 tak masuk pemasangan

      Delete
  71. sayangnya sy xleh nak copy artikel di atas utk buat rujukan hehe

    ReplyDelete
  72. klu nak convert radiator asal viva ke radiator aluminium,nak kena cari size radiator kereta ape?

    ReplyDelete
  73. Abg jeff tapak radiator panjang tu ngam ke dgn tapak radiator 1.3. kalau PNP je ingat hjg mggu ni nak diy sendiri je

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh masuk tanpa apa-apa ubahsuai pada tapak, pnp sahaja

      Delete
    2. Ok bereh abg jeff. Esok nk pasang hehe... keliru sikit nk psg sbb kalu yg radiator pnjg tapak bawah jarak jauh yg 1.3 dekat je

      Delete
  74. abg jeff nak tanya..
    aircond fan evo 3 ada 3 wayerkam
    hitam-negatif
    biru strip hitam- positif radiator fan
    merah-positif aircorn condesnser fan

    boleh tak kombine biru+merah sekali / ada beza tak..
    kete (4g91 auto) saya running serentak utk fan tu psal dua wayer je.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang