Head Gasket 4G15

just nak share gambar-gambar proses penukaran gasket head proton wira 4G15. kereta ini telah mengalami leaking yang agak teruk pada bahagian gasket head sehinggakan kesan minyak boleh dilihat pada crossmember. lama-kelamaan kotoran melekat pada tempat minyak yang bocor hingga menyebabkan kawasan berkenaan mengalami kotoran yang sangat ketara, tambahan pula minyak hitam akan hilang dan kerap kena top up sebelum sampai 5k mileage

gambar selepas head dibuka


gasket carbon standard masih melekat pada block


permukaan block yang belum dicuci lagi


persekitaran tempat kerja, depan rumah je


gasket yang telah dikeluarkan, lihat gasket kat sebelah kiri


ini gambar yang dah siap pasang, segalanya berjalan lancar. angkat head semata-mata hendak menukar gasket sahaja tanpa melibatkan penukaran barangan lain


dah siap sepenuhnya... sedang running enjin


wira sedan 4G15P


head gasket shellac yang digunakan atau lebih dikenali sebagai 'selek dayak' tak tahu kenapa...


owner dah sampai dan sedang mengintai sesuatu kot, hehhe...


pomen yang keletihan selepas seharian bekerja keras sorang diri...


sincerely : jefftacra

Braided Brake Hose

sistem braking kereta amat penting untuk menjamin keselamatan terutamanya semasa membrek. oleh hendaklah kita selalu memeriksa sistem brek kereta kita agar dapat beroperasi dengan cemerlang demi keselamatan kita dan keluarga kita. entri kali ini saya paparkan bagaimana cara menukar hose brake standard ke braided brake hose yang boleh memantapkan lagi sistem braking kereta. ramai orang mampu upgrade enjin tetapi aspek braking selalu dilupakan dan diambil mudah. braided hose tidak akan mengembang walaupun hard braking jika dibandingkan dengan hose standard. bukan tak boleh pakai hose standard tetapi sekiranya menggunakan braided hose boleh menambahkan lagi kemampuan brek kereta kita

jalan-jalan kedai potong jumpa hafkat evo3 dan ternampaklah braided hose, apa lagi rasa berkenan dan setelah tawar menawar akhirnya jadilah milik saya. harganya boleh dikatakan mampu milik jugak. kebiasaanya ada tokey halfcut tak nak jual secara berasingan hose brake ini, selalunya jual satu dengan sistem brek atau pun jual pakej halfcut terus. pandai-pandai lah kita pujuk tokey supaya dapat jual apa yang kita kehendaki secara berasingan. banyak juga runner halfcut yang menjual braided hose brake ini. selalu lah belek atau tengok-tengok sama ada dalam FB atau mana-mana blog yang menjualnya secara online


inilah satu set braided hose brake setelah dibuka daripada kereta halfcut. satu set kesemuanya 4 unit untuk hadapan dan belakang kereta yang menggunakan keempat-empat sistem disc brek. kala yang menggunakan drum brek di belakang dan ingin menggunakan braided hose, ada jual di kedai performance yang dikhaskan untuk drum brek, kerana hose belakang agak berlainan sedikit dengan yang menggunakan disc


brand SFIDA dari hafkat EVO3 kemungkinan made in japan


cuci dahulu untuk menghilangkan kotoran terutamanya minyak. tak nak cuci pun tak apa, tak ada masalah. boleh terus pasang pada kereta kita. semasa mencuci pastikan bahagian saluran hose tidak dimasukki air

tutup dahulu hujung hose supaya tidak dimasukki air


proses membuka hose asal dijalankan, gunakan flare wrench saiz 10mm. flare wrench digunakan supaya nat pada hose minyak brek ini tidak haus atau loose. masa buka nanti minyak brake akan keluar dan jangan risau sebab hanya sedikit sahaja yang keluar


buka nat saiz 14mm kat caliper dan pada masa ini minyak brek akan mulai keluar. so, untuk elakkan kekotoran pada tempat kerja anda maka bolehlah alas dengan apa-apa bahan


pasangkan braided hose dan ikat dengan sebaiknya bagi mengelakkan kebocoran nanti


hose belakang yang siap dipasang


hose depan pun dah siap


setelah semuanya siap jangan lupa tambah minyak brek dan proses bleeding hendaklah dijalankan bagi menghilangkan buih-buih angin yang ada dalam hose. KLIK SINI untuk mendapatkan cara-cara yang perlu dilakukan untuk proses bleeding sistem brek kereta anda

sincerely : jefftacra

O2 Sensor / Exhaust Sensor

O2 sensor atau ada yang menyebut exhaust sensor memainkan peranan penting bagi membaca campuran minyak dan angin (air fuel ratio) semasa pembakaran. biasanya o2 sensor dipasang di exhaust manifold atau selepas nenas (flexible) sistem exhaust. bacaan yang diperoleh dari o2 sensor dihantar ke ecu untuk memastikan jumlah campuran minyak dan angin menjadi sempurna.

dalam hal ini saya telah memasang extractor aftermarket tetapi kedudukan o2 sensor hanya pada piston ke-4 sahaja, jadi saya telah mengambil keputusan untuk mengubah sensor ini pada kedudukan selepas nenas exhaust supaya bacaan akan menjadi lebih lengkap, bukan hanya pada satu silinder sahaja

ini kedudukan o2 sensor pada extractor, hanya pada silinder piston ke-4 sahaja dan reading ini diambil hanya bergantung kepada pembakaran satu silinder enjin sahaja. jadi saya akan mengubahnya pada tempat lain

rupa sensor selepas dikeluarkan dari extractor, kalau rosak biasanya check engine akan menyala. nak betul-betul confirm rosak ialah keluarkan sensor ini dan gonyangkan, jika terdengan bunyi macam serbuk di dalamnya maka sah lah sensor itu rosak dan perlu ditukar dengan yang lain. boleh didapati di kedai hafkat dengan harga sekitar rm30 - rm100

weld nat kat paip selepas nenas, proses ni dibuat kat kedai kawan, free je weld. saiz lubang dalam nat tu 16mm. welder nak tebuk lubang menggunakan api weld, saya tak benarkan kerana saya nak tebuk sendiri. so bila dah siap weld nat downpipe ini saya bawa balik untuk kerja-kerja seterusnya

lepas weld kena drill lubang 16mm dengan menggunakan hand drill macam kat atas tu

prose menebuk lubang, keras juga stainless steel ni, bukan macam besi biasa. punyala seksa nak tebuh sampai tembus, ingatkan lembut macam kebanyakan besi ekzos biasa, rupan-rupannya sangat keras. kalau guna machine drill tak rasa sangat kesusahannya, ini pakai hentam dengan hand drill je

akhirnya berjaya jugak menebuknya selepas berhempas pulas dengan drill tangan. dan inilah hasilnya lubang yang telah siap ditebuk. nampak kemas jugak kan?

dah siap proses weld dan tebuk lubang. nak pasang balik pada kereta

test masuk sensor, ngam...

nampak pendek je sensor melalui lubang paip tu sebab nat tebal sangat

grind nat supaya nipis sikit

dah nipis sikit nat

letak sealer dan kemudian pasang sensor dengan ketat... dah selesai. pasang balik kat kereta dan jangan lupa apply sealer ni kat gasket exhaust. bila dah siap start kereta dan check sekali lagi takut ada kebocoran sekitar joint exhaust tadi

sincerely : jefftacra

Vacuum Meter Installation

vacuum meter memainkan perana penting untuk mengetahui kondisi sesebuah enjin. daripada pergerakan jarum meter kita dapat mengetahui tahap enjin kenderaan kita. kali ini ditunjukkan bagaimana memasang vacuum meter kat enjin kereta


inilah rupa vacuum meter brand VDO yang saya peroleh dari hafkat. sebenarnya dah lama tersimpan dalam stor, bila kemaskan balik stor terjumpa benda ni, jadi keputusannya saya nak pasang balik meter ni, ada jugak faedahnya kan daripada terbiar begitu sahaja


brand VDO made in germany, dibuat tahun bila tak pasti


pasang bracket kat belakang meter seperti pada gambar


t-joint perlu ada untuk memasang meter ni


vacuum hose pun perlu, boleh didapati kat kedai spare part


sambungan t-joint, kena potong vacuum hose asal dan sambung t-joint seperti dalam gambar. hose yang kosong itu lah yang akan disambung pada meter


saya telah menyambungkan pada vacuum hose kat fuel regulator. kalau kereta tanpa ada fuel regulator pun dapat pasang meter ni, ambik hose kat fuel regulator asal kereta yang kat hujung fuel rail tu


sambungkan hose pada vacuum meter. saya tidak meletakkan meter ni dalam cabin kereta tetapi hanya letak dalam engine bay je macam dalam gambar atas tu, jadi tak perlu sambungan lampu kat meter tu


start kereta dan tengok kedudukan jarum tu


kedudukan meter dalam ruang enjin


inilah fungsi vacuum meter


sekian, terima kasih
jumpa lagi

My 2nd Car

kereta kedua yang dibeli pada tahun 2008 iaitu perodua viva 1.0cc color ivory white. tidak banyak perubahan dilakukan pada kereta ini hanya beberapa bahagian asas sahaja yang ditukar dengan barangan tertentu. antaranya strut bar depan, penukaran spring, ARB belakang, disc brake set from myvi, reverse sensor dan smoked headlamp. gambar di bawah hanya penukaran rim sahaja


masih dara lagi ni selepas keluar kedai. spoiler belakang pun belum masuk lagi


rim standard kilang 13"


dah masuk spoiler masa ni


tukar kepada rim ni sahaja, made in japan


harga dapat kat halfcut hanya rm400 dengan keadaan yang daif, terpaksa cat baru


dah pasang kat kereta tapi masa ni belum lowered lagi


dah tukar spring aftermarket


nampak ok skit, hehehe... spec rim 14" x 6jj


close-up rim baru


itu je kot buat masa ni, tak bercadang untuk buat apa-apa perubahan lagi kerana kereta ni bagi kepada wife untuk digunakan seharian


120kmj tu... try test viva ni dapat pergi 140kmj jugak tapi ada goyang, tak berani

sekian, terima kasih