Error Code & Self Diagnostic

bersua kembali. entri kali ini ialah mengenai bagaimana kita nak mengdiagnosis ecu ataupun sensor yang bermasalah apabila check engine light (CEL) keluar kat panel meter. kebiasaannya apabila kereta injection mempunyai masalah sensor tertentu maka CEL ini akan hidup untuk menunjukkan bahawa ada sesuatu yang tidak kena pada sistem enjin dan sensor tertentu pada kereta. jadi, kita hendaklah menghantar ke bengkel yang menggunakan sistem berkomputer untuk mengenal pasti masalah kereta kita kerana selalunyab engkel menggunakan multi unit tester (MUT) untuk mengetahui sebarang masalah yang berlaku bagi kereta injection

namun, kita boleh mengdiagnosis sendiri secara diy sahaja, apakah masalah yang berlaku berpandukan pada error code dengan menggunakan sebiji LED 5v dengan berpandukan pada code tertentu yang saya paparkan di bawah ini. teknik ini hanya khusus bagi enjin mitsubishi yang menggunakan socket OBD1 sahaja

ini indicator CEL bagi meter perodua viva yang menggunakan simbol seperti yang dipaparkan di atas. kebanyakan kereta sekarang menggunakan simbol seperti ini

indicator CEL meter mitsubishi yang menggunakan perkataan ENGINE CHECK


socket diagnosis OBD1 mitsubishi, ada 12 pin kesemuanya


kedudukan soket OBD1 bawah dashboard berhampiran dengan fuse box

male socket untuk MUT OBD1, sekadar gambar hiasan

dapatkan wire dengan soket pin kecik seperti di atas, boleh didapati dari mana-mana soket yang tidak digunakan lagi

dapatkan LED 5v, boleh diperoleh dari PC terpakai, kebiasaannya ada LED kat depan panel komputer desktop

sambung LED dengan socket kecik tadi

saya gunakan LED ini... 5v

ni soket OBD1 bagi kereta seperti wira 1st batch yang guna mmc ecu, bagi pengguna enjin mivec, evo 123 dan gsr. sambungkan positif LED ke pin no.1 di atas, yang ini untuk self diagnostic nanti dan kaki ground LED ke pin no.12, masa sambungan ini dilakukan posisi suis pada kedudukan off

soket untuk OBD2

langkah berikut hendaklah diikuti
1. kunci pada kedudukan off dan sambung terminal LED seperti di atas
2. bila dah siap sambung pusing kedudukan kunci pada ON
3. sebaik sahaja kunci di ON lampu LED hidup sekali sahaja.
4. lepas hidup sekali akan padam balik dan mulalah LED berkenaan menunjukkan error code tertentu

contohnya:
LED akan hidup 3 kali iaitu on/off, on/off dan on/off (dengan selang masa panjang) dan bacaan nombor ke dua misalnya no. 2 on/off dan on/off dengan selang masa pendek. ini bermakna error code berkena ialah 32 iaitu kerosakan pada MAP sensor

saksikan video berikut


error code
11 Oxygen sensor fault
12 Airflow sensor fault
13 Intake air temp sensor fault
14 Throttle position sensor (TPS) fault
15 Idle speed control (ISC) motor position sensor fault
21 Coolant temp sensor fault
22 Crankshaft position (CKP) sesnor fault
23 Camshaft position (CMP) sensor fault
24 Vehicle speed sensor (VSS) fault
25 Barometric (BARO) pressure sensor fault
31 Knock sensor fault
32 MAP sensor faulty
36 Ignition timing adjustment signal fault
39 Oxygen (O2) sensor fault
41 Injector(s) fault
42 Fuel pump fault
43 EGR fault
44 Ignition coil (cylinders #1 & #4) fault
52 Ignition coil (cylinders #2 & #5) fault
53 Ignition coil (cylinders #3 & #6) fault
55 Idle air control (IAC) valve position sensor fault
59 Rear Oxygen (O2) sesnor fault
61 Transaxle control module torque reduction signal fault
62 Variable Induction control (VIC) valve position sensor fault
71 Traction control (TC) vacuum valve solenoid fault
72 Traction Control (TC) vent valve solenoid fault

sekian, terima kasih
sincerely: jeff tacra