SPDT Relay

entri kali ini menerangkan mengenai relay dan beberapa diagram yang berkaitan dengan cara pemasangan relay pada peralatan kereta yang tertentu. relay yang biasa digunakan ialah SPDT relay iaitu Single Pole Double Throw yang mempunyai 4 atau 5 kaki yang ditandakan dengan code tertentu iaitu kalau 4 kaki (pin) 85, 86, 87 dan 30, manakala untuk 5 kaki tambahan pin 87a. terdapat dua jenis relay yang biasa digunakan iaitu normally open dan normally close iaitu normally open kebiasaannya 4 kaki dan normally close 5 kaki

Aplikasi relay adalah untuk mengawal litar voltan tinggi daripada litar voltan rendah. Contoh litar di atas adalah untuk menghidupkan atau mematikan litar arus ulang alik AC (Alternating Current) daripada litar yang bervoltan rendah melalui microcontroller. Aplikasi lain adalah untuk mengawal laluan arus daripada sumber voltan arus terus, contohnya untuk mengawal arah pusingan DC Motor.


ini relay SPDT BOSCH yang selalu digunakan oleh kebanyakan kita pada kereta iaitu fungsinya dapat mengekalkan voltage dan amp yang secukupnya pada peralatan kereta seperti lampu, horn, fuel pump, radiator fan dan sebagainya. kebiasannya harga yang dijual di kedai spare part bawah rm15 dan soket seperti dalam gambar di atas memudahkan kerja penyambungan wiring, pun ada dijual di kedai spare part




gambar atas merupakan contoh penyambungan relay pada peralatan tertentu di kereta. kaki 85 biasanya tap pada ground iaitu pada mana-mana body kereta, ini ialah negatif (-). kaki 30 iaitu sambung ke direct 12v kebiasaanya terus ke positif (+) bateri dengan diletakkan fuse 10A pada wire ini, kalau berlaku litar pintas fuse akan memutuskan arus untuk menyelamatkan peralatan kereta. manakala kaki 86 pula ialah untuk trigger atau sebagai pelengkap kepada litar relay yang kebiasaanya kita sambung pada suis atau wayar asal sesuatu komponen yang hendak ditambah relay. akhir sekali ialah kaki 87 iaitu keluaran baru (output) 12v (+) yang kita sambungan pada wire positif (+) peralatan berkaitan seperti pada contoh di atas


gambar ini juga merupakan contoh penyambungan relay pada peralatan tertentu dan kelihatan lebih kurang sama dengan diagram sebelumnya


diagram di atas ialah bagi sesiapa yang hendak membuat starter kill pada kereta masing-masing dengan menyembunyikan suis pada tempat tertentu, ni kira sebagai suis rahsia. kalau suis ni tak on maknanya kereta tak boleh start sebab tiada power 12v ke selenoid starter. bila suis ni di on barulah power 12v disupply ke selenoid starter dan seterusnya menghidupkan kereta. flashing LED tu sebagai optional boleh nak letak atau pun tidak


ini pula ialah diagram yang berfungsi ketika start kereta kita mesti menekan pedal brake barulah kereta dapat dihidupkan. kalau tak tekan pedal brake kereta tak dapat dihidupkan seperti biasa



diagram di atas untuk cut off fuel pump iaitu kalau suis pada posisi off kereta tak dapat dihidupkan kerana fuel pump tak dapat current 12v, starter bunyi macam biasa tapi tak boleh start sebab minyak tak dapat disupply ke enjin



ini pula ialah bagi yang nak start kereta tapi perlu tekan cigar lighter terlebih dahulu, kiranya lebih kurang sama function dengan pedal brake tadi, yang ni kena tekan pencucuh rokok baru kereta dapat dihidupkan seperti biasa



relay di atas digunakan untuk fungsi dorm light supervision (tengok dalam entri blog terdahulu), khusunya bagi alarm yang mempunyai option dorm light supervision, iaitu masa disarm kereta lampu bumbung kereta akan hidup selama 30 saat dan ini sangat berguna ketika pada waktu malam



diagram di atas ialah bagi sesiapa yang nak menambahkan fan tambahan pada kereta, seperti menambah condenser fan pada bahagian hadapan condenser ada. ikuti diagram di atas



diagram ini simple sahaja iaitu nak bagi LED berkelip-kelip bila ignition off iaitu semasa kita off kereta lampu LED terus berkelip-kelip, kira macam lampu alarm lah ni



akhir sekali ialah untuk membuka trunk kereta dengan hanya menekan butang tertentu pada alarm, boleh cari dalam entri blog terdahulu cara detail pemasangan trunk release ini


harus diingat penyambungan yang salah sama ada pada relay atau peralatan yang hendak ditambah relay mestilah betul kerana silap wiring boleh menyebabkan relay yang rosak atau pun peralatan tambahan tidak berfungsi dengan betul. SEBARANG RISIKO MERUPAKAN TANGGUNGJAWAB ANDA SENDIRI


sekian, terima kasih
jumpa lagi