Driveshaft Boot Replacement

paparan kali ini ialah bagaimana cara hendak menukar boot driveshaft yang telah koyak. kereta berenjinkan 4G91 ini telah menampakkan gris pada ruang enjin iaitu sekitar bawah servo brake dan bila di periksa didapati boot driveshaft pendek (bahagian gearbox) telah putus. sudah menjadi perkara biasa apabila boot ini mengalami kerosakan


setelah driveshaft dikeluarkan memang ternyata boot ini telah putus dua


apabila ditarik kepala driveshaft dengan mudah dapat dikeluarkan


buka klip yang mengikat boot driveshaft


keluarkan boot lama pada kepala driveshaft


ini ialah bahagian batang driveshaft, jadi kena keluarkan dulu bearing berkenaan untuk mengeluarkan boot tersebut


gunakan playar seperti di atas untuk menanggalkan klip bearing


gunakan puller seperti ini apabila sukar hendak mengeluarkan bearing


tarik boot keluar dan sudah sedia dimasukkan dengan boot yang baru. harga boot kat spare part sekitar rm10 - rm15


apabila boot baru dipasang, terlebih dahulu masukkan gris sebelum memasang bearing


pasangkan bearing driveshaft


akhirnya masukkan kepala driveshaft


pasang klip boot, saya gunakan klip asal sebab masih lagi boleh dipakai


dah siap, sedia untuk dipasang pada kereta

sekian, terima kasih
jumpa lagi

Starter Motor Service

entri kali ini ialah mengenai starter motor iaitu bagi yang nak servis sendiri starter, cuci dan letak gris baru ataupun yang nak menukar carbon brush yang baru. kebiasanya kalau kita start kereta dan tidak ada apa-apa respon pada starter bermakna carbon brush dah pendek dan perlulah di tukar dengan yang baru, kena bawak sample dari starter kita


dua biji starter high speed mitsubishi, boleh plug & play kat enjin wira. nampak tak perbezaan antara starter auto dan starter manual. cuba teka mana yang auto dan mana yang manual, hehhe...

ini merupakan starter manual sebab gigi starter terkeluar sedikit


yang auto gigi starter masuk ke dalam

buka nat 12mm seperti di atas

kemudian buka pula skru panjang 8mm

kena gunakan impact driver untuk membuka 2 biji nat mata phillips. ini kerana skru tersebut sangat ketat dan amat sukar kalau menggunakan screw driver biasa


pisahkan selenoid starter


pisahkan bahagian starter menjadi dua bahagian seperti di atas. masa ni boleh keluarkan isi dalam starter dan cuci dengan WD40 mana-mana bahagian bergris. lepas tu bersihkan dan jemur bagi kering


buka lagi 2 biji nat kat bahagian belakang starter bag membolehkan kita membuka penutup carbon brush starter


gambar menunjukkan apabila penutup bahagian belakang starter dibuka


inilah kedudukan carbon brush (bulatan merah) yang nampaknya dah haus. sebenarnya starter ni tak boleh crank langsung sebab 2 carbon dah pendek, dah tak ada contact terus


tempat yang perlu disolder bagi mengeluarkan carbon brush


bahagian contact carbon brush


untuk mendapatkan carbon brush boleh beli di kedai spare part atau kedai servis starter motor. kena bawak sample seperti di atas sebab kemungkinan tak sama dengan yang asal. gambar pemasangan carbon tidak diambil pada masa tu

sekian, terima kasih
jumpa lagi

2nd Car (Updated)

Bersua kembali, kali ini saya update sikit kereta ke-2 (viva 1.0 litre auto). agak lama tak terdapat beberapa penambahan sedikit untuk memantapkan lagi pengendalian kereta ini dan sedikit sebanyak ada lah perubahan daripada standard


perodua viva 1st batch 1000cc auto ivory white, dah 3 tahun lebih pakai, not bad, praktikal sangat terutamanya di bandar dan semasa jem


rim 14" je pakai


brand bridgestone 14" x 6jj offset 38 made in japan, beli rm400 satu set dan respray balik menggunakan cat spray tin je


set brake myvi (passo) iaitu disc rotor dan caliper, plug & play kat viva. tak perlu mod apa-apa


spring CUS (comfort uncle spring) made in malaysia, best spring ni sebab tak rendah dan tak tinggi sangat, naik 3 orang kat belakang pun tak mendap lagi. asal spring ni putih tapi sebelum pasang spray dulu color merah


headlamp yang telah digelapkan, dah 3 tahun pakai masih cemerlang


ATF oil cooler toyota dan kipas untuk condenser


pedal LEVOC beli kat halfcat


nardi torino steering pun beli kat halfcut RM250


head unit pioneer yang berusia hampir sepuluh tahun, sebelum ni pasang kat wira


speaker bantal ECLIPSE 3 way


VIPER alarm


lagi pandangan speaker ECLIPSE lampu biru tapi lampu tak sambung pun


ultra racing strut bar


lastly rear anti roll bar, recommended bagi pemilik viva

sekian, terima kasih
jumpa lagi

Auto Transmission Oil Cooler

bersua kembali... entri blog kali ini dipaparkan bagaimana memasang atf cooler bagi gearbox auto. pemasangan oil cooler ini sangat berguna kerana ia membantu menyejukkan minyak gear auto dengan berkesan. standard cooler minyak auto ini ialah pada bahagian bawah radiator kereta


saya mendapatkan atf cooler dari TOYOTA, tak pasti kereta jenis apa dengan harga rm150 serta dengan hose sekali. jangan gunakan oil cooler yang besar kerana pusingan minya auto menjadi agak lambat. saya dapatkan cuma yang 5 row sahaja


pastikan semasa memilih oil cooler ambik yang condition cantik lagi, fin rosak tak apa asalkan janga rosak row kerana kemungkinan akan berlaku kebocoran


setelah dibasuh dan dispray hitam


potong pipe asal dengan pipe cutter


dah siap potong


sambung dengan hose tambahan


hose tambahan siap dipasang untuk disambungkan pada hose asal kat kereta


saya cuma gunakan cable tie yang besar sahaja kerana tak nak tebuk lubang kat frame kereta


diagram yang saya gunakan ketika memasang oil cooler


kemaskan pemasangan supaya tidak bergerak atau bergegar


sambungan pada hose gearbox, pastikan klip dipasang


sambungan hose pada bahagia radiator iaitu cooler asal


kedudukan pada kereta viva auto


pasang bumper, kedudukan oil cooler pada bahagian depan condenser

selepas siap pasang, terlebih dahulu cek level minyak gear auto dan tambah minyak gear mengikut sukatan yang sepatutnya. start kereta dan biarkan idling beberapa ketika sambil cek pada sambungan yang telah dibuat tadi untuk mengesan kebocoran. matikan kereta dan cek level minyak gear sekali lagi
sekian, terima kasih jumpa lagi