Nuffnang

Wednesday, September 21, 2011

Driveshaft - Inner CV Joint

Entri kali ini saya ingin berkongsi satu problem yang biasa berlaku pada driveshaft dalam iaitu cv joint bahagian yang bersambung dengan gearbox. masalahnya kalau semasa kita drive terutamanya ketika kita floor pedal/tarik kereta akan bergegar bukan sahaja enjin bergegar malahan kita akan rasakan bahagian hadapan kereta kita bergegar, maka simpton ini berkait rapat dengan bearing dalam cv joint tu dah rosak. kemungkinan dah tercabut sama satu atau dua. kalau tercabut 3 sekaligus kereta tak dapat gerak langsung. tambahan pula semasa kereta nak mula jalan ada satu macam bunyi terhantuk kat area enjin





inilah inner cv joint driveshaft yang bersambung dengan gearbox. setelah bahagian knuckle dibuka perlulah dikeluarkan terus driveshaft ini untuk memudahkan kerja-kerja nanti. untuk keluarkan driveshaft dari gearbox, kat bahagian kepala driveshaft tu (celah kepala dengan gearbox) kita letak skru driver besar dan umpil dengan hentakan barulah clip dalam gearbox tercabut dan dengan ini driveshaft dapat dikeluarkan dengan mudah. tak boleh tarik batang driveshaft nanti akan tercabut batang tu sahaja



ni rupa yang dah terpisah dari gearbox





terlebih dahulu buka klip boot driveshaft dan tarik boot sehingga terpisah dari cv joint ini. apabila boot dikeluarkan tarik cv joint dari batang driveshaft dan akan nampaklah seperti dalam gambar di atas



kelihatan salah satu daripada 3 bearing driveshaft ni telah tercabut, hanya tinggal besi sahaja





sebab itu lah kita akan berasa gegaran yang kuat semasa memcut sebab kerosakan benda inilah yang menjadi penyebabnya. dah sampai masa tukar dengan yang lain





dah tercabut terus, bebola besinya pun dah lekat dan termasuk dalam boot driveshaft bersama dengan grease



gunakan jaw puller untuk mengeluarkan bearing ini





spare part dah dapat, cuma saya ambik dari driveshaft lama yang tidak digunakan lagi. benda ni tidak ada jual kat spare part kena beli sebatang driveshaft





pasang balik seperti asal dan kemaskan klip boot driveshaft supaya tidak berlaku kebocoran minyak grease. pasang pada kereta dan test kereta anda, tiada lagi gegaran semasa memandu

sekian, terima kasih
jumpa lagi

Saturday, September 17, 2011

Lower Link (Tulang Anjing)

lower link atau lebih dikenali sebagai 'tulang anjing' dalam kalangan pomen atau kita sendiri menyebutnya dengan nama yang sedemikian. tulang anjing ini apabila dah rosak akan menyebabkan keluar bunyian yang tidak menyenangkan pada bahagian belakang kereta dan kita akan dengar seolah-olah bunyi dari bahagian seat belakang tepi dekat pintu apabila kereta bergerak. salah satu cara mengesan kerosakan ini ialah apabila boot kereta dihenjut dan semasa turun atau naik tu, ada bunyi sekitar bawah kereta. sudah sampai masanya untuk menukar dengan yang baru


sepasang tulang anjing mitsubishi dengan harga sekitar rm45.00 sebelah


wira atau waja sama sahaja, boleh pakai keduanya


kedudukan tulang anjin bawah pada kereta




buka 2 nat 14mm yang bersambung dengan trailing arm dan satu nat 17mm kat body kereta


prose membuka nat


tulang anjing telah dikeluarkan


ini rupa lower link aka tulang anjing


yang baru dan lama


perhatikan kedudukan lubang pada bush, dah senget




inilah yang menyebabkan keluarnya bunyi tertentu, bush dah rosak menyebabkan rod tengah bergesel dengan tepi




perbandingan dengan yang baru, lihat kedudukan lubang antara keduanya yang jelas nampak perbezaan disebabkan kerosakan. kereta ni dah 7 tahun kot tak tukar benda ni


nat 17mm untuk ejas chamber belakang, sama ada - atau +


proses pemasangan tulang anjing baru


ketatkan nat 17mm


apabila dah siap sepenuhnya, lebih baik buat allignment semula kerana dikhuatiri akan 'lari' dan tidak sama seperti kedudukan asal

sekian, terima kasih
jumpa lagi

S90 70mm Throttle Body

entri kali ni ialah proses pemasangan throttle body (tb) S90 ke intake standard mivec yang telah di'rebore' menjadi 70mm. proses rebore intake tidak ditunjukkan. S90 tb ini boleh didapati di mana-mana kedai performance dengan harga sekitar rm420 - rm600 bergantung pada jenis kereta yang dikehendaki


brand new in box throttle body S90 70mm for evo123, gsr, mivec dan 4g9x


tb mivec yang telah direbore 62mm yang telah dibuka dari intake


terlebih dahulu buka stepper motor (kiri) dan throttle position sensor (kanan). gasket kena dapatkan yang baru tapi perlulah dibesarkan lubang mengikut ukuran tb s90 iaitu 70mm


bahagian bawah tb yang perlu dipisahkan untuk dipasang pada tb s90


dengan menggunaka skru diver buka 5 nat untuk mencabutnya


bahagian bawah tb telah dibuka


inilah rupa bahagian bawah tb yang telah dipisahkan


pastikan gasket atau seal seperti di atas tidak koyak kerana perlu untuk dipadankan pada tb s90 nanti


s90 tidak disertai sekali dengan bahagian bawah tb, jadi perlulah dipakai yang asal. bahagian bawah tb ni ialah untuk stepper motor (ISC) dan laluan coolant ke tb


gambar prose pemasangan tidak ditunjukkan, tidak ada pembantu untuk mengambil gambar


tb s90 yang siap terpasang pada intake standard mivec 93


telitikan nat allen dan anda akan nampak satu bracket besi putih dan dihujungnya saya telah mod throttle switch untuk dipadankan dengan tb s90. throttle switch ini sangat penting bagi tb mivec untuk menjaga idling kereta supaya stabil dan rpm tidak naik turun semasa idling


kedudukan pada intake


pasang peralatan lain seperti asal iaitu hose inlet dan outlet coolant ke tb, throttle cable, stepper motor, tps (perlu di laras semula dengan voltage 0.45v - 0.50v)


sudah siap sepenuhnya, start kereta dan tunggu sehingga mencapai normal temp dan set semula idling kereta antara 800 - 850 rpm. untuk mengelakkan dari bunyi berdesing kat tb s90 ini iaitu laraskan nat ejas butterfly supaya tertutup rapat sedikit dan pusing BISS skru untuk menaikkan sedikit idling

sekian, terima kasih
jumpa lagi

Sunday, September 11, 2011

Perodua Viva Spark Plugs

agak lama jugak blog ini tak diupdate, bulan puasa DIY off terus, tidak kerja-kerja diy dilakukan, dapat berehat sakan. masih belum terlewat untuk mengucapkan SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN. entri blog kali ini hanyalah diy yang simple iaitu bagaimana menukar spark plug perdua viva. ikuti langkah-langkah di bawah


antara peralatan yang perlu digunakan iaitu spanar box atau biasa bersaiz 10mm, spanar plug panjang bersaiz 16mm dan satu set iaitu 3 biji plug viva


saya telah memilih spark plug platinum NGK BKR6EGP. oleh kerana dijual satu set 4 biji terpaksalah membelinya juga dengan harga RM48.00


pertamanya buka penutup air filter dengan terlebih dahulu membuka 4 klip pada bahagian berkenaan dan angakt penutup ini ke atas dan keluarkan. jangan lupa untuk unplug soket sensor pada bahagian belakang penutup ini


keluarkan pula air filter dan dalam gambar ini filter yang digunakan buka filter standard viva tetapi saya telah menukarnya dengan filter aftermarket brand WORKS


penutup air filter yang telah dikeluarkan


WORKS drop in air filter untuk viva 1.0


rupa di bawah air filter iaitu terdapat 4 coil plug yang perlu dibuka


gunakan spanar 10mm untuk membuka coil plug


keluarkan coil plug


3 coil plug menggambarkan enjin ini hanya 3 silinder sahaja


sedia untuk mengeluarkan plug lama


gunakan spanar box plug bersaiz 16mm untuk mengeluarkan plug


plug dah dikeluarkan


plug lama dan baru


tip plug platinum lebih halus dari tip plug standard. setelah memasang kembali plug seperti mana asal pasang semula peralatan yang dibuka tadi dengan sempurna. start kereta dan biarkan idling beberapa ketika

sekian, terima kasih
jumpa lagi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang