Engine Mounting Replacement

Bersua kembali dengan entri bagaiman menukar mounting enjin sebelah kiri iaitu kalau enjin wira atau mitsu kod 4G mounting ini sebelah timing belt atau dalam istilah automobil disebut LH mounting. apabila getah mounting telah koyak atau rosak maka perlulah kita menukar dengan yang baru, kerosakan mounting ini boleh menyebabkan enjin bergegar semasa idling dan kadang-kala boleh menyebabkan enjin kelihatan senget sedikit

ini merupakan enjin mounting 4G92/93 enjin mitsubishi dan boleh dikatakan sama sahaja bentuknya dengan mounting enjin wira cuma yang membezakannya ialah sama ada auto atau manual dan berapa cc kereta tersebut. kalau 1.3/1.5 sama sahaja antara keduanya dan 1.6/1.8 pun begitu juga

LH engine mounting wira/mitsu

terlebih dahulu sebelum membuka enjin moutnting ini hendaklah ampu bahagian bawah enjin dengan menggunakan jack atau apa-apa sahaja bahan yang boleh menyokong enjin supaya tidak terjatuk ke bawah kerana keadaan ini boleh menyusahkan kita semasa memasang mounting baru nanti

buka nat bracket aircond hose sebab nat ini dipasang pada mounting

kelihatan 3 biji nat bersaiz 17mm untuk enjin

buka juga nat 19mm bahagian tengah mountung yang bersambung ke chasis kereta

setelah kesemua nat ini dibuka barulah mounting dapat dikeluarkan

mounting lama yang dah koyak sedikit pada bahagian bentuk V atas

mounting lama yang dikeluarkan

mounting lama dan baru

pandangan bahagian atas mounting

kedudukan getah mounting yang lama (kanan) getah dah ke atas sedikit

pemasangan mounting baru

ketatkan nat secukupnya

mounting yang telah siap dipasang

sekian, terima kasih
jumpa lagi

AC Compressor 4G9X And 4G63

entri kali ini ialah mengenai modifikasi atau ubah suai yang dilakukan terhadap compressor evo (4g63) yang ingin digunakan pada enjin 4G9X. enjin twin cam mitsu seperti 4G91/92/93 menggunakan compressor yang dipasang pada bahagian hadapan enjin manakala enjin 4G63/evo pada bahagian belakang jadi perlu lakukan ubahsuai untuk dipasang pada enjin 4G9X. compressor sama cuma bahagian atas penyambungan paip yang berbeza tapi boleh diubahsuai untuk digunakan pada 4G9X, ikuti langkah di bawah


sebelum keluarkan compressor terlebih dahulu kena keluarkan belt compressor yang bersambung juga dengan power steering pump. terlebih dahulu longgarkan nat 12mm pada bahagian bawah motor power steering dan kemudiannya longgarkan nat 14mm pada bahagian pulley pump, ini dilakukan untuk mengeluarkan belt compressor


keluarkan tensioner pulley belting compressor dan power steering pump


4 biji nat compressor bersaiz 12mm (panjang) perlu dibuka untuk mengeluarkan compressor daripada tapaknya


compressor 4G92 yang dikeluarkan. untuk makluman compressor ni telah rosak sebab bearing di dalam compressor dah pecah dan jem. perlu tukar dengan compressor lain, jadi saya ambik compressor evo untuk dipasang pada enjin ini dan perlukan sedikit pengubahsuaian dilakukan terhadap compressor evo


compressor evo yang diimport dari KL


perbezaan antara kemasukan paip aircond evo (kiri) dan 4G9X (kanan). kedudukan compressor pun dah berlawanan


buka 6 skru 10mm pada bahagian atas compressor 4G9x dan bahagian inilah nanti yang akan digantikan kepada compressor evo, maknanya kena pakai bahagian atas compressor 4G9X untuk dipasangkan pada compressor evo


dah dikeluarkan dan pastikan oil seal berada dalam keadaan baik


bahagian atas ini perlu ditukar atau dipasang pada bahagian atas compressor evo


bahagian atas compressor evo (kiri) dan 4G92 (kanan)


bahagian ini juga perlu diguna pakai yang 4G9x, jadi perlu tukar antara keduanya


compressor asal 4G92


magnetic clutch compressor


sticker merah compressor evo menggunakan gas R134a


dah siap mod dan boleh dipasangkan pada kereta. isikan gas dan segalanya dah ok

sekian, terima kasih
jumpa lagi

Race Tech Smooth Shift

bersua kembali dengan entri pemasangan race tech smooth shift iaitu untuk menggantikan bushing asal pada hujung linkage gear pada gearbox. smooth shift ini boleh dirasai perbezaannya serta merta sebaik sahaja selesai dipasang, kemasukan gear jadi lebih lancar, smooth dan kalau ada yang mengalami masalah gear longgar atau banyak free play kemungkinan brangan ini boleh mengatasi masalah tersebut


race tech smooth shift dibuat daripada aluminium


sepasang bush aluminium, snap ring dan klip


manual disertakan sekali dalam pakej pembelian. sesuai untu kereta wira/mitsu 1.3-2.0


sepasang bush asal pada gear


keluarkan pin dan washer sepert di atas


keluarkan hujung linkage daripada bracket gear


masukkan screw driver pada bushing asal dan tuil untuk keluarkan bush


bush asal yang dikeluarkan


close-up bush asal


dah kosong tempat kemasukan bush dan di sinilah nanti smooth shift akan dimasukkan


masukkan smooth shift dan padankan pada gear


pasangkan snap ring (gunakan playar untuk memasukkan snap ring), pasangkan washer asal dan masukkan pin baru yang dapat bersama pakej tadi


dah pasang bahagian satu lagi


dah pun siap dan boleh cuba masukkan gear kereta anda dan pasti akan ada perubahan daripada sebelumnya, selamat ber'diy'

sekian, terima kasih
jumpa lagi

Info & Tips Vol. 4

bersua kembali dengan entri info mengenai barangan tertentu pada sesebuah kereta. mungkin sedikit sebanyak boleh dijadikan panduan kepada kita semua


ini ial power window roll up module iaitu gunanya ialah semasa kita arm alarm power window akan naik dengan sendirinya. module ini ada yang untuk 2 cermin kiri dan kanan hadapan dan ada untuk keempat-empat cermin. kalau di negara kita saya tak pasti kat mana boleh dapat benda ini, tetapi dalam ebay banyak dijual module ini. kalau nak murah boleh try tengok kat ebay china, ada yang tak sampai rm100 untuk keempat-empat pintu, ketahanan yang dari china saya tak pasti. saya hanya menggunakan module yang dibeli dari USA keluaran DIRECTED untuk cermin hadapan sahaja


ini ialah bar yang diperoleh dari halfcut belakang evo 3, rupanya plug n play pada body wira sedan, tak perlu tebuk apa-apa lubang. buka skru kiri kanan dalam boot dan pasang bar ini. hanya kereta jepun je ada kot sebab tak nampak lagi kat negara kita yang jual bar ini, untuk stabilkan chasis kenderaan


keadaan plug yang pembakarannya sempurna iaitu warna rod perang seperti gambar di atas. kalau rod tengah hitam bermakna minyak lebih dan kalau terlalu putih minyak tak cukup. oleh itu tuning sebaiknya bagi mendapatkan pembakaran yang sempurna kereta pun jadi ringan sikit


biasanya kalau cold start mesti ada wap air pada bahagian tip ekzos, ini perkara normal. pada waktu pagi asap akan keluar nipis kebiruan, ini juga normal. kita tak nak sekiranya sap putih keluar dari ekzos kerana ada yang tak kena pada enjin kenderaan. kalau asap putih sentiasa keluar walaupun tak rev minyak kemungkinan piston ring dah out dan kalau semasa rev sahaja asap keluar kemungkinan itu berpunca daripada valve seal yang dah rosak


ini ialah spring bonet wira sedan, kalau dah patah macam gambar di atas, bonet akan jatuh dan tidak boleh dibiarkan terbuka macam biasa, malahan bobet akan terasa sangat berat daripada kebiasaan. spring ni kebiasaannya akan patah pada bahagian seperti di atas dan perlulah ditukar dengan yang baru. boleh diperoleh di mana-mana kedai spare part dengan harga tak sampai rm30 kot. pemasangan agak sukar keran perlukan tenaga untuk press sikit untuk dimasukkan pada tempatnya.


radiator fan evo sangat berbaloi dipakai kerana motornya besar dan putaran angin yang kuat, dapat menyejukkan radiator dengan kadar lebih cepat daripada standard radiator gan wira. boleh dipasang secara plug n play pada radiator single layer atau double layer malahan radiator pendek wira pun boleh dipasang tanpa ada apa-pa pengubahsuaian. bagi pengguna radiator aluminium perlulah memotong sedikit housing kipas pada bahagian bawah fan ini kerana sangkut dengan mounting pada crossmember hadapan


apabila lampu brake hidup pada meter bermakna kemungkinan minyak kurang atau brake pad dan sampai masa untuk ditukar dengan yang baru. apabila pad brake baru dipasang sudah pasti nak turunkan caliper uantuk dipasang semula tidak dapat kerana akan sangkut pada piston caliper yang terkeluar sedikit akibat kehausan pad. jadi cara di atas ialah untuk memasukkan semula piston ke dalam sedikit untuk memudahkan dipasang kembali seperti sedia kala


G clamp dan nat yang dipotong sedikit seperti gambar di atas ialah tool yang saya gunakan untuk membuka valve pada head. jadi tak perlu tool mahal untuk membuka valve bagi menggantikan valve seal


master clutch pump apabila dah mengalami kebocoran sudah pasti gear tidak dapat dimasukkan, kalau kena semasa perjalanan alamatnya kena towing lah kereta. bila pedal clutch dah rasa ringan atau rasa macam kosong dan gear tidak dapat dimasukkan, silalah periksa master clutch pump seperti gamabr di atas atau secondary clutch pump atau selalu disebut clutch pump bawah. master clutch pump brand new nabco made in japan boleh diperoleh di kedai spare part tertentu dengan harga rm150 ke atas. ada juga yang local dengan harga rm70 sahaja. pilihan di tangan anda


bagi yang memasang adjustable fuel regulator tekanan minyak perlulah diketahui sama ada hendak dikurangkan pressure atau ditambah pressure minyak petrol pada enjin. kebiasaannya standard presure minyak pada sesebuah enjin mitsu 4G9x ialah sekitar 38psi. jadi dengan penambahan adjustable fuel regulator kita boleh melaras sama ada hendak naikkan atau kurangkan. bagi enjin standard boleh melaras antara 38psi - 40psi, manakala bagi enjin yang telah diubahsuai bolehlah melaras sehingga 42 psi = 3 bar. kadang ada tuner yang melaras sehingga 45 psi mengikut kesesuai enjin semasa tuning. perlu diingat bahawa hose getah biasa tidak dapat menampung pressure yang terlalu tinggi dan sebab itu lah ada yang mengalami kebocoran akibat pressure tinggi. penyelesaiannya anda boleh menuka kepada braided hose yang boleh diperoleh di kedai-jedai performance


coolant memainkan perana penting bagi sesebuah enjin terutamanya untuk mengawal sedikit suhu radiator dan air di dalam enjin. saya lebih suka menggunakan coolant toyota seperti di atas dengan harga rm20 di kedai spare part. masukkan satu botol ke dalam radiator dan tambah air secukupnya


spray hi temp biasanya ditanda dengan *** (3 star) dan boleh digunakan untuk mewarnakan caliper atau mana-mana bahagian di dalam enjin termasuk rocker cover


tool rekaan sendiri untuk memasukkan minyak gearbox, gunakan hose gas dan corong seperti di atas


braided brake hose memang terbukti dapat meningkatkan prestasi sitem brek kerana hose jenis ini tidak mudah mengembang semasa suhu panas berbanding dengan hose getah biasa


condenser fan evo mempunyai dua speed iaitu speed normal dan hi speed. untuk menggunakan hi speed perlukan proses wiring dengan menggunkan triple switch pada receiver dryer

sekian, terima kasih
jumpa lagi