S90 Throttle Body For Mivec

bersua lagi dengan entri mengenai pemasangan throttle body aftermarket S90 70mm pada intake standard mivec. throttle body S90 aga popular tetapi spring pada throttle body tersebut boleh dikatakan agak keras terutamanya apabila kita memijak pedal throttle. untuk melembutkan pedal sama seperti standard ada caranya dan akan saya tunjukkan langkah untuk mengubahsuai kedudukan spring supaya menjadi lembut, barulah sedap memijak throttle pedal, kereta pun tak melompat sangat

ini ialah throttle body standard mivec bersaiz 60mm dan salah satu keunikan throttle body mivec ini terdapatnya idle switch sama seperti throttle body VR4 dan mitsubishi MVV. terlebih dahulu throttle body asal ini perlulah dikeluarkan daripada intake manifold enjin 4G92 mivec dengan membuka 4 biji nat bersaiz 12mm. hose inlet dan outlet coolant juga perlu ditanggalkan, begitu juga dengan soket stepper motor dan solet idli switch

throttle body S90 boleh diperolehi di mana-mana kedai menjual peralatan performance kereta dengan harga sekitar rm400 lebih bagi satu unit

throttle body S90 dibuat daripada aluminium dengan bukkaan butterfly bersaiz 70mm. sesuai juga diguna pada enjin 4G63 atau pun 4G93 GSR. untuk enjin 4G13/15 mmc pun ada dikeluarkan dengan saiz 62mm, begitulah lebih kurang
oleh kerana throttle body S90 mempunyai spring butterfly yang keras jadi terlebih dahulu saya ubahsuai kedudukan spring berkenaan agar menjadi lembut seperti throttle body asal, jadi perlulah dilakukan kerja-kerja yang memerlukan sedikit ketelitian untuk menebuk lubang dan seterusnya memasang palang untuk menempatkan spring pada kedudukan lain. bulatan merah di atas ialah kedudukan spring asal pada throttle body S90 dan panah biru ialah tempat baru untuk spring tersebut

panah merah ialah kedudukan asal spring dan panah biru ialah tempat baru kedudukan spring. prosen mendrill lubang mengikut saiz tertentu perlu dilakukan dengan teliti dan apabila siap lubang masukkan batang besi kecil sebagai penahan spring itu nanti. apabila sudah siap umpil spring dengan berhati-hati dan spring akan terkeluar dari kedudukan asal dan secara automatik akan berada pada kedudukan baru nanti. sekarang kedudukan spring telah berubah dan tekanan spring tidaklah seperti asal tadi

inilah kedudukan spring baru, harus diingatkan jangan drill terlalu dalam akibatnya akan tembus dan seterusnya throttle body akan bocor nanti. buat dengan berhati-hati dan sekiranya tidak boleh anda boleh mengepos throttle body S90 kepada saya untuk saya mod seperti yang saya nyatakan di atas

seterusnya, asingkan bahagian bawah throttle body asal untuk dipadankan dengan throttle body S90 nanti. gunakan impact driver nat phillips untuk membuka kesemua nat pada bahagian bawah throttle body asal. apabila kesemua nat sudah berjaya dibuka, dengan perlahan-lahan asingkan bahagian bawah tersebut dan jangan sesekali merosakkan seal (gambar tengah yang hitam tu) throttle kerana seal ini tidak dijual di kedai spare part. saya pernah mencari seal ini dahulu di tempat saya tetapi agak malang kebanyakan kedai spare part tidak menjualnya, jadi jika rosak bolehlah anda mencari atau membeli throttle body mitsubishi yang rosak untuk mendapatkan seal ini sahajan

kedudukan idle switch yang telah siap dimod dan dipadankan pada throttle body S90. untuk pengetahuan anda, sekiranya tidak mahu menggunakan kaedah seperti yang saya tunjukkan, boleh anda mencari TPS sensor yang mempunya 4 pin dan sebenarnya salah satu pin itu ialah untuk idle switch dan bolehlah menyambungkan wire idle switch ini ke pin bertanda S pada TPS sensor. TPS sensor ini biasanya diguankan pada enjin EVO123, GSR atau pun 4G91/92

ini pula ialah kedudukan BISS screw pada throttle body S90 iaitu tempat kita melaras tinggi atau rendah idling kereta. perhatikan pula sebelah kiri atas gambar ini dan anda akan nampak nat allen, ini pula merupakan tempat melaras kedudukan butterfly

apabila segalanya dah siap, pasangkan throttle body ini pada intake manifold dan jangan lupa pasangkan juga gasket yang ada sekali dalam kotak throttle body ini, sapukan sealant permatex ultra grey, nipis sahaja

kedudukan apabila siap dipasang pada kereta. hose untuk P kat throttle body asal boleh disambungkan ke breather hose dengan menggunakan T joint yang sesuai. start kereta dan perhatikan sekiranya ada tempat yang bocor terutamanya coolant segeralah atasinya dengan cara tertentu. kalau semuanya ok tunggu hingga kereta mencapai normal temp dan laraskan biss screw untuk mendapatkan idle yang sesuai iaitu sekitar 800-850 rpm. jangan lupa juga sebelum start laraskan dahulu TPS sensor dengan voltage sekitar 0.45v - 0.50v

peralatan yang digunakan ketika mengubahsuai dan memasang throttle body S90 pada intake kereta bernadikan 4G92 MIVEC rakan saya. tunggu review dari owner kereta tersebut

terima kasih
sincerely - jeff tacra

Dashboard Removal

bertemu lagi dengan entri blog terkini iaitu bagaimana membuka dashboard daripada kereta wira/lancer. seperti biasa aktiviti hujung minggu saya iaitu membuat kerja-kerja tertentu berkaitan kereta terutamanya pada hari sabtu. sebenarnya hari ini berlangsung 3 DIY terhadap kereta wira cuma satu je saya muatkan dalam entri blog saya. paparan kali ini ialah memgenai bagaimana membuka dashboard wira atau lancer/evo dan kerja-kerja antara dua jenis dashboard ini sama sahaja
ini ialah dashboard lancer evolution 3, cara membuka dari kereta adalah lebih kurang sama dengan dashboard wira. tempat yang bertanda merah itu ialah skru dan nat yang perlu dibuka

meter kena buka dan untuk mengeluarkan meter terlebih dahulu buka dua biji nak bertanda biru di atas dan bolehlah keluarkan panel tersebut dengan menarik ke bahagian anda. ada dua klip pada bahagian bawah panel

bulatan kuning pula ialah nat yang perlu dibuka untuk mengeluarkan meter iaitu terdapat 4 biji nak seperti mana yang ditandakan diatas

konsol gear dan arm rest juga perlua dibuka

panel tengah juga hendaklah dikeluarkan, anda perlulah lebih berhati-hati ketika membuka panel tengah dashboard lancer kerena kesilapan yang sedikit sahaja boleh menyebabkan panel tengah patah. beli kat halfcut harga sangat mahal. kemuadian buka nat bertanda biru untuk memisahkan panel aircond daripada dashboard

bulatan biru untuk nat panel meter. bulatan merah untuk meter. kotak putih kiri kanan ialah soket meter, tekan klip soket meter dan tarik keluar soket dari dashboard dan kemudiannya masuk ke bahagian belakang dashboard. begitu juga dengan cable meter yang bulatan besar merah, terlebih dahulu buka cable meter pada gearbox, kemudian kat dashboard, tarik cable meter dan keluarkan klip yang menempatkan cable meter pada dashboard

dua biji nat yang perlu dibuka untuk mengeluarkan cover speaker kerana wire speaker pada dashboard perlu dicabut daripada speaker

nat dashboard yang perlu dibuka pada bahagian dashboard

begitu juga dengan bahagian kanan dashboard, keluarkan nat 10mm

ini pula ialah nat pada bahagian kiri konsol tengah dashboard

 nat bahagian kanan konsol tengah dashboard

dah akhir sekali ialah nat pada bahagian laluan angin aircond atas dashboard kiri dan kanan

nat dalam corong angin aircond atas kanan dashboard

sebelum mengeluarkan dashboard pastikan segala soket wiring tidak lagi bersambung pada dashboard seperti soket pada suis stereng, soket wiper belakang, soket side mirror, soket foglamp, wiring HU serta wiring lain yang berkaitan. tarik dashboard ke arah anda dan keluarkan dashboard dari kereta

ini ialah gambar tadi iaitu dashboard evo yang telah siap dipasang pada sebuah wira aeroback untuk menggantikan dashboard lama kereta tersebut

terima kasih
sincerely - jeff tacra

Info & Tips Vol. 6

bersua lagi... selamat tahun baru hijrah. entri kali ini hanya menceritakan sedikit info dan tips mengenai kereta. sejak kebelakangan ini aktiviti DIY ada dilakukan tapi gambar-gambar tidak diambil, sebab itulah untuk bulan november agak perlahan saya update entri blog terkini. walau bagaimanapun hari ini saya kongsikan sedikit info tertentu yang mungkin boleh dijadikan panduan berguna kepada pemilik kenderaan

bagi yang convert enjin terutamanya enjin mitus/lancer sudah pasti ada yang perasan pada panel meter ada satu indicator seperti exhaust panas, indicator ini tidak akan padam selagi sensor tak pasang dan inilah sensor yang perlu di pasang pada piping exhaust. exhaust gas temp (EGT) merupakan sensor yang menhantar isyarat dan menghidupkan indicator pada meter sekiranya gas exhaust terlalu panas dan ini mungkin disebabkan minyak lean dan sebagainya. penyelesaiannya pasanglah EGT probe ini pada kereta anda. kalau tak nak pasang dan untuk menghilangkan indicator daripada terus hidup, sambungkan wire solid red dan solid white pada bahagian harness wiring sebelah seat driver (di bawah carpet). kebiasaannya saya order dari UK dengan harga rm150 sahaja untuk satu unit. boleh juga rujuk entri khas di dalam blog ini berkaitan EGT prob


bagi yang nak test digital panel semasa membeli di halfcut/kawan/runner bolehlah dibuat dengan cara seperti ini. lihat soket besar ambik 1 wire blue stripe red dan di combine dengan wayar soket kecik solid blue, yang ni ialah untuk 12v dan untuk negatif (ground) dapatkan wire hitam pada soket kecik. apabila wire ini disambung maka hiduplah panel digital yang kita test tadi dan pada masa ini anda boleh menekan mana-mana button yang mengetahui sama ada button itu berfungsi sepenuhnya ataupun tidak. anda juga boleh melihat sekiranya ada garisan merah atau tidak pada panel digital yang diuji tadi

tips ini pula ialah bagi mereka yang memasang panel digital pada dashboard wira tetapi function out temp di hidup disebabkan out temp sensor tidak dipasang di bahagian hadapan kereta. sekiranya anda hendak memasang out temp sensor boleh beli sensor berkenaan di mana-mana halfcut dengan harga sekitar rm50 sahaja dan sebaik sahajan dipasang di kereta tarik 2 wire dari sensor ke dalam kereta. pada bahagian belakang panel digital wire yang perlu di sambung ialah hitam stripe biru dan kuning stripe biru pada soket besar di belakang panel

bearing pada engine memainkan peranan penting uantuk menggerakkan crankshaft dan piston. terdapat pelbagai jenama bearing ini dan yang popular ialah ACL bearing buatan australia dan king bearing buatan israel. dalam pada itu banyak lagi jenama engine bearing yang terdapat di pasaran. saya menggunakan main bearing jenama ACL race series manakala untuk conrod pula saya gunakan king bearing, saje campur-campur macam tu

gambar atas ialah conrod bearing brand taiho yang kebiasaan digunakan untuk enjin mitsu. harga boleh dikatakan agak murah, sebagai contohnya conrod bearing taiho untuk 4g92/93 harganya tidak melebihi rm50. bolehlah pakai bearing ini dan tidak ada apa-apa masalah pun sekiranya anda menggunakan bearing ini

apabila sampai masanya bearing hub atau tayar belakang akan rosak dan tanda-tanda yang dapat dikenal pasti untuk mengetahui kerosakan bearing tayar ialah apabila terdapat bunyi dengung yang keterlaluan pada bahagian tayar. satu lagi sa menguji kerosakan bearing hub ialah jack kereta dan pusing tayar, sekiranya pergerakan tayar tidak smooth atau ada rasa kasar dan sangkut-sangkut maka boleh anda menukar bearing hub. gambar atas ialah hub disc belakang evo yang telah dikeluarkan bearing untuk digantikan dengan yang baru

ini ialah gambar kotak dan part number bearing hub belakang evo3. boleh dibuat pemasangan di mana-mana kedai spare part yang kebanyakannya ada menyediakan perkhidmatan press bearing. harga tertera rm180 tapi kalau di terengganu harga barang dan upah pasang sekitar rm70 seunit

ini pula merupakan tool untuk memusing pistan caliper disc belakang. kebiasaannya tool ini perlu digunakan untuk mengeluarkan piston caliper bagi memudahkan kerja-kerja service brake nanti

sekiranya compressor aircond mengeluarkan bunyi bising semasa aircond tidak dihidupkan boleh anda memeriksa bearing clutch compressor. gambar atas ialah magnet clutch compressor aircond 4g91/92/3 yang telah dikeluarkan bearing dan bersedia untuk memasang bearing baru

gambar atas ialah sprocket timing belt yang dipasangkan pada hujung crankshaft. bagi yang menggunakan blok gsr perlulah menggunakan sprocket asal gsr dan sekiranya anda menggunakan sprocket 4g91/92 makan kedudukan timing belt pada bahagian camshaft pulley akan menjadi terkeluar sedikit iaitu tidak berada pada kedudukan tengah-tengah pulley cam

alat pemadam api sangat penting diletakkan di dalam kereta. adakah anda memilikinya dan diletakkan di dalam kereta anda? banyak terdapat di pasaran alat pemadam api yang dikhaskan untuk kereta dan pilihlah alat yang ada meter penunjuk kandungan bahan di dalamya dan yang ada breather untuk melepaskan tekanan sekiranya cuaca panas. sepatutnya alat pemadam api diletakkan pada ruang kabin kereta tetapi saya letak dalam boot seperti gambar di atas. harga seunit alat pemadam api yang saya gunakan ialah rm299 dan perlu diservis setiap 5 tahun sekali

bagi pengguna brake twinpot evo2/3 kebiasaannya pad brake agak mahal kerana tokey kedai spare part pasti menaikkan harga sekiranya kita hendak membeli barang-barang evo. untuk makluman pad brake evo3 twinpot adalah sama dengan pad brake pajero v6 dan nasihat saya sekiranya hendak membeli pad brake maka bolehlah meminta pad brake pajero v6 di kedai spare part, ada murah sikit kot daripada menyatakan barang evo

sterring rack boot sekiranya koyak hendaklah ditukar kerana habuk dan pasir boleh masuk ke dalam boot berkenaan dan boleh mengakibatkan kerosakan pada rack end serta steering rack itu sendiri. boot ini boleh didapati di kedai spare part dengan harga yang berpatutan, untuk lancer dan proton boleh pakai antara keduanya

bagi pengguna rim yang nampak ke dalam fender iaitu offset rim nombor besar bolehlah menggunakan spacer untuk mengeluarkan sedikit rim. pilihlah spacer yang bermutu dan janganlah guna spacer yang agak murah kerana boleh mengakibatkan gegaran sekiranya membawa kereta pada kelajuan tertentu. spacer dia atas ialah aluminium yang dibeli di US untuk rakan saya dengan ketebalan 5mm sahaja

gambar atas ialah beberapa barangan yang saya selalu beli dari oversea sama ada untuk kegunaan sendiri atau ada permintaan dari rakan-rakan yang ingin memilikinya. barang-barang yang melebihi harga rm500 ke atas akan dikenakan cukai kastam tetapi nasib jugak, kadang-kadang tak kena pun

terima kasih
sincerely - jeff tacra

Water Temp Gauge For Viva

bersua lagi dengan entri terkini iaitu mengenai pemasangan water temperature gauge untuk kereta perodua viva. sebagaimana yang kita ketahui, perodua viva tidak terdapat meter penunjuk suhu seperti kebanyakan kereta lain, viva hanya ada penunjuk digital sahaja iaitu sama ada C - cold dan H - hot. jadi di sini saya tunjukkan bagaimana memasang dan proses wiring water temp gauge untuk viva

peralatan yang diperlukan ialah temp gauge yang saya beli jenis VDO dari US, temperature switch atau sensor temp rm20 di kedai spare part, adapter untuk sensor 28mm rm30 di kedai acc. hanya meter sahaja di beli di luar negara. di negara kita pun ada dijual pelbagai jenis water tamp gauge sekali dengan sensor, terpulang pada anda untuk memilihnya

temperature switch dengan thread 1/8 npt boleh diperoleh di mana-mana kedai spare part dengan harga rm20. temp sensor ini juga sebenarnya untuk kereta wira/mitsu yang dipasang pada bahagian kiri head kereta untuk menggerakkan penunjuk temp pada meter standard wira/mitsu

sensor adapter 28mm dengan harga rm30 di kedai accessories dengan pelbagai warna dan jenama. tertera HKS di atas tu hanya tulisan semata-mata dan saya kira bukannya barang original, tetapi boleh pakai untuk digunakan untuk menjalankan projek ini, tidak mendatangkan apa-apa masalah pun

ini diagram yang ditunjukkan pada bahagian belakang pembungkusan adapter. kita perlu potong hose radiator atas dan dipasangkan dengan adapter tersebut. sensor hendaklah dipasang dengan baik supaya tidak berlaku kebocoran coolant nanti. satu lagi kalau diperhatikan ada nat bunga iaitu untuk ground sensor, perlu sambungkan nat tersebut dengan wire ke mana-mana body kereta yang terdekat

hose standard perodua viva yang telah dikeluarkan. boelh juga menggunakan hose samco yang kebanyakan yang dijual di mana-mana kedai accessories dengan pelbagai pilihan warna

anda perlu memotong pada bahagian yang ditunjukkan seperti di atas, itulah tempat yang paling sesuai untuk di pasang sensor adapter nanti

hose yang telah siap dipotong

pasang adapter dengan kemas

pasangkan klip pada bahagian berkenaan seperti yang ditunjukkan pada gambar di atas

pasangkan hose pada kereta seperti asal dan begitulah anda lihat kedudukan sesor adapter yang dipasang tadi

tibalah masanya untuk proses wiring gauge iaitu pada bahagian belakang gauge ada 3 point yang perlu disambung ke bahagian tertentu, ini khusus bagi meter temp vdo di atas dan lebih kurang sama sahaja dengan mana-mana gauge yang lain. S - untuk sensor iaitu kena tarik satu wire dari sensor pada hose tadi dan disambungkan ke terminal belakang gauge bertanda S. terminal - untuk disambungkan ke ground atau body kereta dan + untuk acc pada wire suis kereta

saya buat soket seperti di atas untuk memudahkan sekiranya hendak membuka wire pada gauge tersebut. nak sambung direct tanpa soket pun boleh dilakukan

bahagian atas dashboard viva terdapat tempat untuk airbag sebenarnya, tapi bagi viva biasa ada satu penutup pada bahagian itu dan untuk membuka penutup tersebut perlu tanggalkan dulu glove box dan tolah dari bawah dan dengan mudahnya penutup atas dashboard akan tertanggal, nampaklah ruang seperti di atas. ruang ini memudahkan anda memasukkan satu wire dari sensor tadi. perlu gunakan dawai yang disambung pada wire dan jolokkan melalui penutup getah pada bahagian engine bay dan akan keluarlah wire tadi melalui belakang blower aircond seperti gambar di atas, seterusnya tarik wire ke gauge

saya tanggalkan pillar sebelah kanan kerana ingin menempatkan gauge atas dashboard kanan, jadi memudahkan kerja-kerja wiring apabila pillar itu dibuka

setelah siap wiring start kereta dan anda akan nampak jarum temp akan naik perlahan-lahan sehingga mencapai suhu yang optimum. bagi perodua viva temp berada antara 82'C hingga 93'C. gambar atas kiri masih belum panas lagi dan kanan enjin dah panas

 video apabila enjin dah panas, off suis dan on balik meter dah berfungsi sepenuhnya

terima kasih
sincerely - jeff tacra